MinÅ‘sített könyvelÅ‘k egyesülete 1. Szociális hozzájárulási adó (SZOCHO) 2. Társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetérÅ‘l szóló törvény (TBJ) 3. Egészségügyi szolgáltatási járulék 4. Egészségbiztosítási ellátások
1. Szociális hozzájárulási adó (SZOCHO) A szociális hozzájárulási adó mértéke változatlanul az adóalap 13%-a. A minimálbér változásával a szocho adó alapjának maximuma 2024-ben 6.403.200 forint, a fizetendÅ‘ szocho adó maximuma pedig 832.416 forint a következÅ‘ jövedelmek megszerzése esetén: a) a vállalkozásból kivont jövedelem, b) az értékpapír-kölcsönzésbÅ‘l származó jövedelem, c) az osztalék, vállalkozói osztalékalap, d) az árfolyamnyereségbÅ‘l származó jövedelem, valamint e) külföldi illetÅ‘ségű elÅ‘adóművész e tevékenységbÅ‘l származó jövedelme. A törvény 34. § 11. pontja értelmében minimálbér alatt a jogalkotó az év elsÅ‘ napján érvényes kötelezÅ‘ legkisebb munkabér havi összegét érti, ez alól kivétel az egyéni és társas vállalkozókra vonatkozó rendelkezésekben említett minimálbér, amely a tárgyhónap elsÅ‘ napján, a teljes munkaidÅ‘re érvényes garantált bérminimum havi összege, ha az egyéni vállalkozó személyesen végzett fÅ‘tevékenysége vagy a társas vállalkozó fÅ‘tevékenysége legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igényel, ennek hiányában a tárgyhónap elsÅ‘ napján érvényes kötelezÅ‘ legkisebb munkabér havi összege. ElÅ‘zÅ‘ekbÅ‘l következik, hogy a 2023. évi szocho adó maximumának alapja 5.568.000 forint, a fizetendÅ‘ maximális szocho adó pedig 723.840 forint a fentebb, az a)-e) pontokban felsorolt jövedelmek megszerzése esetén. Ugyanígy a szocho kedvezmények esetében is a 2023. január 1-jén hatályos minimálbért (232.000 forintot) kell 2023. december hónapban is figyelembe venni. ElÅ‘zÅ‘eken túl a törvényben egyértelműsítések, pontosítások történtek. A jogalkotó pontosította a Tbj. szerint külföldinek minÅ‘sülÅ‘ személyek járulékfizetésére vonatkozó szabályokat. Ennek értelmében nem keletkezik szocho adó fizetési kötelezettsége a Tbj. szerint külföldinek minÅ‘sülÅ‘ személy által megszerzett, járulékalapot képezÅ‘ olyan jövedelme után, amely után járulékfizetési kötelezettség nem merül fel, ide nem értve azt a jövedelmet, amely adóalapot képez, tekintettel arra, hogy olyan idÅ‘szakra tekintettel történik a juttatás, amely idÅ‘szakban a biztosítási jogviszony fennállt, függetlenül a kifizetés (juttatás) idÅ‘pontjától. A munkaerÅ‘piacra lépÅ‘k fogalmába beleértendÅ‘k a Magyarországgal határos, nem EGT-állam állampolgárai is.
2. Társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetérÅ‘l szóló törvény (TBJ) A társadalombiztosítási járulék mértéke továbbra is 18,5%. Rögzítésre került a törvényben a nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset fogalma, amely a KSH által a Hivatalos ÉrtesítÅ‘ben közzétett, teljes munkaidÅ‘ben alkalmazásban állókra tekintettel megállapított bruttó átlagkeresetet jelenti. Abban az esetben, ha nemzetközi szerzÅ‘dés alapján Magyarországnak nem áll fenn adóztatási joga, vagy kettÅ‘s adózást kizáró egyezmény hiányában adóelÅ‘leg megállapítási kötelezettség nem keletkezik, akkor a tevékenység ellenértékeként harmadik ország állampolgára által a tárgyhónapban megszerzett – munkaviszony esetében a tárgyhónapra elszámolt – jövedelem minÅ‘sül járulékalapot képezÅ‘ jövedelemnek. VisszamenÅ‘leges hatállyal, 2023. január hónapra alkalmazható, hogy amennyiben a fÅ‘foglalkozású átalányadózó egyéni vállalkozó a minimálbér után köteles a tb-járulékot megfizetni, akkor az átalányban megállapított jövedelem mértékéig családi járulékkedvezményt vehet igénybe. Ezzel pontosításra került az átalányban megállapított jövedelem mértéke kapcsán, hogy a kedvezmény akkor is alkalmazható, ha az átalányban megállapított jövedelem adómentes. Továbbá a minimálbérre tekintettel fizetendÅ‘ járulékból nemcsak az adómentes, hanem az adóköteles átalányban megállapított jövedelemre jutó járulék mértékéig is igénybevehetÅ‘ a családi járulékkedvezmény. KibÅ‘vül a kiegészítÅ‘ tevékenységet folytató – nem biztosított – személy fogalma az özvegyi nyugdíjban részesülÅ‘, az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltött Å‘stermelÅ‘vel. Erre tekintettel változik a biztosított Å‘stermelÅ‘ fogalma is, tehát a Tbj. alapján biztosított a mezÅ‘gazdasági Å‘stermelÅ‘, kivéve •• az Å‘stermelÅ‘k családi gazdaságának kiskorú tagját, •• az egyéb jogcímen biztosítottat, •• a saját jogú nyugdíjast és az özvegyi nyugdíjban részesülÅ‘ személyt, aki az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, hiszen a kiegészítÅ‘ tevékenységet folytató amúgy sem minÅ‘sül biztosítottnak. Megállapodás alapján a kedvezményezett személy javára átvállalt nyugdíjjárulék mértéke továbbra is 22%. 3. Egészségügyi szolgáltatási járulék A nem biztosított, illetve az egészségügyi szolgáltatásra nem jogosult egyes személyek továbbra is egészségbiztosítási szolgáltatási járulék fizetésére kötelezettek, ennek összege 2024. január 1-tÅ‘l 11.300 forint/hó, egy napi díjtétel 380 forint (2023-ben: 9.600 forint/ hó, illetÅ‘leg 320 forint/nap volt). 4. Egészségbiztosítási ellátások 4.1. Táppénz A betegség miatti keresÅ‘képtelenség elsÅ‘ 15 munkanapja továbbra is betegszabadság, mértéke változatlanul a távolléti díj 70%-a. A betegszabadság adó- és járulékköteles jövedelem, melyet a munkáltató fizet. A 15 nap betegszabadság lejártát követÅ‘ naptól táppénz jár, ami bér jellegű, nem önálló tevékenységbÅ‘l származó jövedelem. A táppénz mértéke a biztosítási jogviszonyban töltött idÅ‘ és a kórházi ápolás függvényében a napi átlagkereset 50%-a vagy 60%-a, és a táppénzbÅ‘l csak 15% szja kerül levonásra. A táppénzre vonatkozó igényt a foglalkoztatónál kell bejelenteni. 2024-tÅ‘l némileg változnak a táppénzre vonatkozó elÅ‘írások. A táppénzre jogosultságnak változatlanul 3 alapvetÅ‘ feltétele van a) társadalombiztosítási járulék fizetésére kötelezettség – ennek mértéke 18,5% b) fennálló biztosítási jogviszony – táppénz annak jár, aki a biztosítás fennállása alatt válik keresÅ‘képtelenné c) orvos által megállapított és igazolt keresÅ‘képtelenség. Nem jár táppénz •• keresÅ‘képtelenség azon idÅ‘tartamára, amelyre a teljes jövedelmét megkapja az igénylÅ‘ •• keresÅ‘képtelenség azon idÅ‘tartamára, amely alatt a biztosítás szünetel •• ha munkavégzési kötelezettség hiányában nincs keresetvesztés (például fizetés nélküli szabadság alatt) •• betegszabadság lejártát követÅ‘ szabadnapra és heti pihenÅ‘napra, ha a keresÅ‘képtelenség már nem áll fenn •• gyermekgondozást segítÅ‘ ellátás folyósításának idÅ‘tartamára – kivéve, ha a gyermekgondozást segítÅ‘ ellátás mellett végzett munka alapján jár táppénz •• saját jogú nyugdíj folyósításának idÅ‘tartamára •• korhatár elÅ‘tti ellátás, szolgálati járandóság, táncművészeti életjáradék és átmeneti bányászjáradék folyósításának idÅ‘tartamára – kivéve, ha ezek mellett végzett munka alapján jár táppénz •• szabadságvesztés és letartóztatás idÅ‘tartamára. Táppénzre való jogosultság a betegszabadság lejártát követÅ‘ naptól •• az igazolt keresÅ‘képtelenség idÅ‘tartamára, •• legfeljebb egy éven át jár. Nem jogosult 15 nap betegszabadságra •• egyéni vállalkozó •• társas vállalkozás tagja – kivéve, ha munkaviszony keretében végez munkát •• megbízás alapján munkát végzÅ‘ személy. Nem jár betegszabadság •• üzemi baleset miatti keresÅ‘képtelenség, •• foglalkozási betegség miatti keresÅ‘képtelenség, •• veszélyeztetett várandósság miatti keresÅ‘képtelenség tartamára. Táppénzre való jogosultság idÅ‘tartama függ •• igénylÅ‘ saját vagy gyermeke betegsége (gyermekápolási táppénz) miatt keresÅ‘képtelen-e •• mennyi a folyamatos biztosítási ideje, ez befolyásolja »» táppénzre jogosultság idÅ‘tartamát, »» táppénz összegének megállapításánál figyelembe vehetÅ‘ jövedelmet »» táppénz százalékos mértékét •• keresÅ‘képtelenséget megelÅ‘zÅ‘en részesült-e táppénzben, van-e táppénzelÅ‘zménye. Abban az esetben, ha a keresÅ‘képtelenség elsÅ‘ napját megelÅ‘zÅ‘en egy éven belül már részesült táppénzben az igénylÅ‘, akkor ezt az idÅ‘t az újabb táppénzre jogosultság idÅ‘tartamába be kell számítani. A táppénzelÅ‘zménynél nem vehetÅ‘k figyelembe •• azok a napok, amelyekre bármilyen ok miatt táppénz nem jár •• gyermekápolási táppénz ideje •• baleseti táppénz folyósítás idÅ‘tartama •• közegészségügyi okból foglalkoztatástól eltiltás, hatósági elkülönítés, járványügyi, illetÅ‘leg állat-egészségügyi zárlat miatti táppénz folyósítás idÅ‘tartama. 2024-tÅ‘l meg kell szüntetni a táppénz folyósítását, ha •• a biztosított az elrendelt orvosi vizsgálaton elfogadható ok nélkül nem jelent meg, és mulasztását nem mentette ki •• nem járul hozzá a keresÅ‘képesség elbírálásának ellenÅ‘rzését végzÅ‘ szakértÅ‘, felülvéleményezÅ‘ fÅ‘orvos általi vizsgálathoz •• a biztosított a keresÅ‘képességet elbíráló orvos utasításait nyilvánvalóan nem tartja be •• gyógyulását szándékosan, tudatosan késlelteti. A táppénz összegének megállapítását befolyásolják: a) irányadó idÅ‘szakon belül figyelembe vehetÅ‘, jövedelemmel ellátott számítási idÅ‘szak b) táppénz alapját képezÅ‘ jövedelem c) elÅ‘zÅ‘ pontok alapján számított, táppénz alapját képezÅ‘ naptári napi jövedelem d) táppénz %-os mértéke e) egy napra járó táppénz maximalizált összege – ez nem haladhatja meg a jogosultság kezdÅ‘ napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad részét, tehát 2023. december 1-jétÅ‘l 17.787 forint/nap (2023. november 30-ig 15.467 forint/nap). Amennyiben az igénylÅ‘ egyidejűleg több biztosítási jogviszonya alapján jogosult táppénzre, akkor a táppénzfolyósítás idÅ‘tartamát és a táppénz összegét, mértékét jogviszonyonként kell megállapítani.
4.2. Családtámogatási ellátások A fix összegű ellátásokban, valamint a minimálbérhez kötötten számított ellátásokban változás nincs. a) Családi pótlék – bár a 2023. október 4-én benyújtott törvényjavaslat értelmében a gyermekek után járó családi pótlék összege nagyjából háromszorosára emelkedhetett volna, de az Országgyűlés ezt tárgyalás nélkül elutasította. Így 2024-ben – immáron 14 éve – változatlan a családi pótlék összege. b) Árvaellátás legkisebb havi összege 2024-ben is marad 50.000 forint. c) CsecsemÅ‘gondozási díj (CSED) a bruttó bér 100%-ával egyezik meg. Minimuma megegyezik a táppénz napi minimumával – ha nincs meg a 120 nap folyamatos jövedelem –, amely 2023. december 1-jétÅ‘l 17.787 forint/nap. A CSED-nek maximuma nincs. d) Gyermekgondozási dj (GYED), illetve nagyszülÅ‘i GYED összege az igénylÅ‘ keresetének 70%-a, de maximum a minimálbér kétszeresének 70%-a, 2023. december 1-jétÅ‘l 373.520 forint/ hó. A GYED bruttó összegébÅ‘l 15% szja és 10% nyugdíjjárulék kerül levonásra, illetve kedvezmények is érvényesíthetÅ‘k. e) Diplomás GYED összege 2023. december 1-jétÅ‘l •• alapképzés esetén a minimálbér 70%-a, tehát 186.760 forint/hó, •• mesterképzés esetén pedig a garantált bérminimum 70%-a, azaz 228.200 forint/hó. f) Gyermekgondozási segély (GYES) összege azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével, amely már 16 éve változatlan, tehát 28.500,- forint/hó. g) Gyermekek otthongondozási díja (GYOD) havi összege megegyezik a minimálbérrel, tehát 266.800 forint/hó. h) Álláskeresési járadék összege legfeljebb a jogosultság kezdÅ‘napján hatályos minimálbér napi összegének 60%-a, tehát 8.893 forint/nap. 4.3. Rehabilitációs hozzájárulás Rehabilitációs hozzájárulást akkor kell fizetnie a munkaadónak, akkor, •• ha az általa foglalkoztatottak átlagos statisztikai állományi létszáma meghaladja a 25 fÅ‘t, •• de az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű munkavállalók átlagos statisztikai állományi létszáma nem éri el a létszám 5%-át. A munkaadó foglalkoztatotti létszámának, illetve az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű munkavállalók létszámának megállapításakor a több munkáltatónál munkaviszonyban lévÅ‘ •• munkavállalót a foglalkoztatottak létszámánál, •• megváltozott munkaképességű személyt a foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek létszámánál az Art. szerint az adókötelezettségek teljesítésére kijelölt munkáltatónál kell figyelembe venni. A rehabilitációs hozzájárulás mértéke a tárgyév elsÅ‘ napján – 2011. évi CXCI. törvény 23. § (5) bekezdés – a teljes munkaidÅ‘ben foglalkoztatott munkavállalónak megállapított alapbér kötelezÅ‘ legkisebb összegének kilencszerese személyenként, évente. Tekintettel arra, hogy 2023. január 1-jén az alapbér kötelezÅ‘ legkisebb összege havibér alkalmazása esetén 232.000 forint, ezért 2023 évben (december hónapban is!) a rehabilitációs hozzájárulás 2.088.000 forint. A minimálbér 2023. december 1-jétÅ‘l változik havi 266.800 forintra, így a 2024 évi rehabilitációs hozzájárulás 2.401.200 forint/ fÅ‘/év. |