Minősített könyvelők egyesülete 1. Személyi jövedelemadó 2. Kisadózó vállalkozók tételes adója (KATA) 3. Társasági adó 4. Kisvállalati adó (KIVA) 5. Egyszerűsített foglalkoztatás
1. Személyi jövedelemadó A változásokat elsődlegesen az amerikai-magyar kettős adóegyezmény megszűnését követően az USA-ból származó jövedelmeket érintő adózási kérdések determinálták, emellett a jogszabály már 2023. augusztus 1-jei hatállyal több, korábban veszélyhelyzeti kormányrendeletben kihirdetett intézkedést törvényi szintre emelt, valamint egyéb kisebb pontosítások is beépítésre kerültek a jogszabályba. A személyi jövedelemadó kulcsa 15% marad. A figyelembe vehető kedvezmények igénybevételi sorrendje a következő: 1. négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye 2. 25 év alatti fiatalok kedvezménye 3. 30 év alatti anyák kedvezménye 4. személyi kedvezmény 5. első házasok kedvezménye 6. családi kedvezmény A minimálbér változásával a személyi kedvezmény 2024. január 1-jétől havi szinten 13.300 forintra emelkedik. A négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményének, a személyi kedvezménynek, valamint az első házasok kedvezményének érvényesítésére vonatkozó nyilatkozatban kérheti a magánszemély, hogy nyilatkozatának tartalmát a munkáltató/kifizető visszavonásig vegye figyelembe – ideértve azt is, amikor a kedvezmény meghatározott ideig (első házasok kedvezménye legfeljebb 24 hónap időtartamig) érvényesíthető. Az adóhatóság már az előző évi önkéntes kölcsönös pénztár adatait is rögzíti a bevallástervezetben. 1.1. Fogalmi változások, pontosítások Pontosításra került a jövedelemszerzés helyének meghatározása. Így az előadói, művészeti és sporttevékenységre, bemutatóra (kiállításra) tekintettel megszerzett jövedelem esetében a jövedelemszerzés helye immáron a tevékenység végzésének helye szerinti állam, ideértve azt az esetet is, ha az e tevékenységből származó jövedelem nem a magánszemélynél, hanem egy másik személynél keletkezik. Az szja törvényben új fogalomként megjelenik az induló vállalkozás, melynek az a legfeljebb 5 éve bejegyzett, tőzsdén nem jegyzett mikro- és kisvállalkozás minősül, amely még nem osztott nyereséget és nem egyesülés vagy szétválás útján jött létre. Szintén új meghatározásként került be a jogszabályba a nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset fogalma. Ez nem más, mint a KSH által a Hivatalos Értesítőben közzétett, teljes munkaidőben alkalmazásban állókra tekintettel megállapított bruttó átlagkereset. 2024. január 1-jétől a személyi jövedelemadó törvényben csak a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény szerinti pénzügyi lízingszerződés (vagyis a nyílt végű lízing) minősül lízingnek. 1.2. Adó mértéke Az amerikai-magyar kettős adóegyezmény megszűnését követően az USA-ból származó tőkejövedelmekre vonatkozó, a magyar adóügyi illetőségű magánszemélyekre nézve előnytelen szabályok enyhítéseként bekerült a jogszabályba, hogy a belföldi illetőségű magánszemély által megszerzett, a jövedelemszerzés helye szerint külföldről származó külön adózó jövedelem esetében az adót csökkenti a jövedelem után a jövedelemszerzés helye szerinti államban megfizetett jövedelemadó. A jogszabály ellenkező előírása hiányában a fizetendő adó – nemzetközi szerződés hiányában – a jövedelemszer31 zés helye szerinti államban megfizetett jövedelemadó beszámítása következtében nem lehet kevesebb az adóalap 5%-ánál, és nem vehető figyelembe a jövedelemszerzés helye szerinti államban megfizetett jövedelemadóként az az összeg, amely törvény, nemzetközi szerződés rendelkezése vagy külföldi jog alapján a jövedelem után fizetett adó összegéből a magánszemély részére visszajár. 1.3. Egyéb jövedelem Ugyancsak az amerikai-magyar kettős adóegyezmény megszűnése indokolta az egyéb jövedelmek pontosítását. Ennek értelmében egyéb jövedelem az alacsony adókulcsú államban székhellyel rendelkező jogi személy, egyéb szervezet által, vagy az ilyen jogi személy, egyéb szervezet megbízása alapján fizetett kamat és osztalék, valamint az alacsony adókulcsú államban székhellyel rendelkező jogi személy, egyéb szervezet által kibocsátott értékpapír elidegenítéséért kapott bevételnek az értékpapír megszerzésére fordított értéket meghaladó része. Az értékpapír megszerzésére fordított értéket az árfolyamnyereségből származó jövedelemre vonatkozó rendelkezések megfelelő alkalmazásával kell megállapítani. Továbbá egyéb jövedelem az olyan államban belföldi illetőséggel bíró személy által fizetett kamat is, amely állammal Magyarországnak nincs hatályos egyezménye a kettős adóztatás elkerülésére a jövedelem- és a vagyonadók területén. Ezeket a rendelkezéseket azonban nem kell alkalmazni az OECD tagállamban székhellyel rendelkező személy által kibocsátott értékpapírból származó jövedelemre, valamint az OECD tagállamban székhellyel rendelkező személy által fizetett kamatra. 1.4. Családi kedvezmény Családi kedvezmény mértékében az előző évekhez viszonyítva változás nincs. A jogalkotó a 2023. augusztus 1-jétől hatályos, a tartósan beteg, illetve fogyatékos személyek után jogosultsági hónaponként és kedvezményezett eltartottanként 66.670 forinttal növelt összegben igénybe vehető családi kedvezmény kapcsán pontosította, hogy ezen rendelkezés alkalmazásában az a 18. életévét betöltött magánszemély is jogosultnak minősül, aki a magasabb ös�- szegű családi pótlék helyett fogyatékossági támogatásban részesül. 1.5. 30 év alatti anyák kedvezmény A 30 év alatti anya az összevont adóalapját a 30 év alatti anyák kedvezményével csökkenti. A 30 év alatti anyák kedvezménye a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményét és a 25 év alatti fiatalok kedvezményét követően, de a személyi kedvezményt, az első házasok kedvezményét és a családi kedvezményt megelőző sorrendben érvényesíthető. 30 év alatti anyák kedvezményére jogosult az a 30 év alatti anya, aki a) a vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel, vagy b) magzatra tekintettel családi kedvezmény érvényesítésére jogosult. 30 év alatti anyák kedvezménye a 30 év alatti anya által a jogosultsági hónapokban megszerzett – munkaviszonyból származó jövedelem esetében a jogosultsági hónapokra elszámolt –, összevont adóalapba tartozó, a) bérnek minősülő jövedelme, b) egyéb, bérnek nem minősülő, nem önálló tevékenységből származó jövedelmeinek összege, ide nem értve a munkavi33 szony megszüntetésére tekintettel kapott végkielégítés törvényben előírt mértéket meghaladó összegét, c) önálló tevékenységből származó jövedelmei közül a. a vállalkozói jövedelem szerinti adózást alkalmazó egyéni vállalkozó vállalkozói kivétje, átalányadózás esetén az átalányban megállapított jövedelme; b. a mezőgazdasági őstermelő e tevékenységéből származó jövedelme; c. az európai parlamenti képviselő e tevékenységéből származó jövedelme; d. a helyi önkormányzati képviselő e tevékenységéből származó jövedelme; e. a választott könyvvizsgáló e tevékenységéből származó jövedelme; f. a magánszemély által nem egyéni vállalkozóként kötött, díjazás ellenében történő munkavégzésre irányuló más szerződés alapján folytatott tevékenységéből származó jövedelme, de adóévenként legfeljebb a jogosultsági hónapok számának és a teljes munkaidőben alkalmazásban állók KSH által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkeresetének szorzata. Jogosultsági hónapként az a hónap vehető figyelembe, amelyben a 30 év alatti anya családi kedvezményre való jogosultsága fennáll, de legkorábban a 25. életéve betöltésének hónapját követő hónap. A kedvezmény legfeljebb annak az évnek az utolsó hónapjáig érvényesíthető, amely évben a 30 év alatti anya betölti a 30. életévét. Amennyiben a 30 év alatti anyák kedvezményére való jogosultság az adóév egészében nem áll fenn, és a jogosultsági hónapok34 ban megszerzett, összevont adóalapba tartozó önálló tevékenységből származó jövedelem másként nem állapítható meg, azt az ilyen címen megszerzett adóévi jövedelemnek a jogosultsági hónapokkal arányos részeként kell figyelembe venni. A 30 év alatti anyák kedvezménye érvényesítésének feltétele a 30 év alatti anya adóbevalláshoz tett nyilatkozata, amelyen fel kell tüntetni a) a kedvezményre való jogosultság jogcímét, b) a gyermek(ek) nevét, adóazonosító jelét, magzat esetében a várandósság időszakát, valamint c) a jogosultság megnyíltának vagy megszűntének napját, ha a kedvezményre való jogosultság nem állt fenn az adóév egészében. 1.6. Külföldön megfizetett adó beszámítása A magyar-amerikai kettős adózást kizáró egyezmény megszűnése miatt módosult a külföldön megfizetett adó beszámítására vonatkozó szabály. A változás értelmében nemzetközi szerződés hiányában nem vehető figyelembe külföldön megfizetett jövedelemadó azon jövedelmet terhelő adóval szemben, amely esetében a jövedelemszerzés helye belföld. 1.7. Nyeremények adózása A külföldi jackpot rendszerből származó nyeremény mellett a fogadásból származó nyeremény címén kapott bevétel egészét is jövedelemnek kell tekinteni. Továbbá a tradicionális számsorsjátékokon (lottó, kenó, puttó) való részvételi kedv fokozása érdekében mentesülnek a személyi jövedelemadó alól az ilyen játékokon elért nyeremények. 1.8. Értékpapír formájában megszerzett vagyoni érték 2024. január 1-jétől nem minősül bevételnek a magánszemély által értékpapír formájában megszerzett vagyoni érték abban az esetben, ha induló vállalkozás munkavállalójaként, vezető tisztségviselőjeként szerez az induló vállalkozásban ingyenesen vagy kedvezményesen tagi jogviszonyt megtestesítő részesedést (üzletrészt, részvényt), amennyiben azt a szerzéstől számítva legalább 3 évig nem értékesíti, és az induló vállalkozás az adóévben átadott ös�- szes részesedés könyv szerinti értékéről, valamint a részesedés ellenértékének a magánszemély által megfizetett összegéről az adóévet követő év január 31-ig adatot szolgáltat az adóhatóságnak. 1.9. Egyéni vállalkozókat érintő módosítások Az őszi adócsomagból kikerültek azok az intézkedések, amelyek 2025-től az egyéni és társas vállalkozók adózásának egyszerűsítésére vonatkozóan léptek volna hatályba. A jogszabálymódosításból való kikerülést az indokolta, hogy ezek az intézkedések további egyeztetést igényelnek. A tételes költségelszámolást alkalmazó önálló tevékenységet folytató negyedéves adóelőleg-fizetésre kötelezett magánszemély által negyedévenként fizetendő adóelőleg az adóelőleg-alap után az adó mértékével számított személyi jövedelemadónak az a része, amely meghaladja az adóévre már megállapított adóelőleg(ek) összegét. A vállalkozói jövedelemadózást alkalmazó egyéni vállalkozó a kizárólag üzemi célú tárgyi eszközei tekintetében egy összegben, a nem kizárólag üzemi célú tárgyi eszközei tekintetében pedig átalányban számolhat el értékcsökkenést az üzembe helyezés időpontjában, így az átalányadózó egyéni vállalkozó által az átalányadózás időszakában beszerzett tárgyi eszközöket elszámoltnak kell tekinteni. Ez utóbbi eszközök tekintetében akkor sem számolható el értékcsökkenés, ha az egyéni vállalkozó – bármely oknál fogva – áttér a vállalkozói jövedelemadózásra. Előzőekből kifolyólag az átalányadózás évében felmerült összes költséget elszámoltnak kell tekinteni, ideértve az átalányadózás időszakában beszerzett tárgyi eszközök beszerzési és előállítási értékének értékcsökkenési leírását is. Az egyéni vállalkozónál az átalányadózást megelőző időszakból fennmaradt összes elhatárolt veszteségből az átalányadózás időszakának minden évében 20-20%-ot elszámoltnak kell tekinteni. Amennyiben az egyéni vállalkozó nem a teljes hónapban szünetel, akkor a hónap egészére meg kell fizetni a tb-járulékot és a szocho adót. Egyéni vállalkozó szünetelése esetén a szünetelés megkezdését megelőző napon megszerzett vállalkozói bevételnek minősül a később befolyt bevétel. Ez azt jelenti, hogy a ki nem fizetett bevételeket is szerepeltetni kell az éves szja-bevallásban, ha a vállalkozó az év utolsó napján szüneteltette a tevékenységét. 1.10. Őstermelőket érintő módosítások Az őstermelő által értékesített, kizárólag üzemi célú tárgyi eszköz értékesítéséből származó bevétel ingó vagyontárgy átruházásából származó bevételnek minősül azzal, hogy az igazolt költségeket akkor vonhatja le a bevételből, ha azokat az őstermelésben költségként nem számolta el, ideértve az értékcsökkenési leírást is. A kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszköz értékesítéséből származó bevételt az igazolt költségeken (pl. beszerzési ár, illeték, ügyvédi díj, stb.) túl csökkentheti még az őstermelői tevékenységéhez a tárgyévben, vagy az azt követő évben, de az adóbevallás benyújtásáig (legkésőbb a bevallási határidőig) megszerzett kizárólag üzemi célt szolgáló tárgyi eszköz értékcsökkenésként még el nem számolt beruházási költségével. A beruházási költségnek az átruházásból származó bevételt meghaladó részére pedig értékcsökkenést számolhat el. A nyilvántartást úgy kell vezetni, hogy abból megállapítható legyen, hogy a tárgyi eszköz értékesítéséből származó bevételt mely tárgyi eszköz beruházási költségével csökkenti. 1.11. Átalányadót érintő módosítások A minimálbér változásával párhuzamosan az átalányadóban figyelembe veendő értékhatárok is változnak. Átalányadó szempontjából a jogalkotó az éves minimálbért veszi alapul, amely a törvény 3. § 84. pontja értelmében nem más, mint az év első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér havi összegének tizenkétszerese. Így tehát a 2023. december 1-től hatályos minimálbér-emelkedés nem jelent sem az átalányadó alól mentesített összegben, sem pedig az átalányadó választására jogosító értékhatárban. Átalányadózást az az egyéni vállalkozó választhat, akinek a vállalkozói bevétele nem haladja meg az éves minimálbér 10-szeresét, vagyis 2024-ben a 32.016.000 forintot, a kizárólag kiskereskedelmi tevékenységet folytató adóalanyok esetében ez a bevételi értékhatár az éves minimálbér 50-szerese, vagyis 2024-ben 160.080.000 forint. A tevékenységet év közben kezdő átalányadózónak az értékhatárt a működés napjaira arányosítania kell. Az éves minimálbér felét (1.600.800 forintot) el nem érő jövedelem mentes az átalányadó alól. Az értékhatárt nem kell arányosítani, tehát akkor is mentes az átalányadó alól 1.600.800 forint jövedelem, ha a tevékenységét év közben kezdi. 2024-ben az átalányadó alól mentes jövedelemhez a következő értékek tartoznak: a) a 40%-os költséghányadot alkalmazó vállalkozók esetében 2.668.000 forint bevétel, b) a 80%-os költséghányadot alkalmazó vállalkozók esetében 8.004.000 forint bevétel, c) a 90%-os költséghányadot alkalmazó vállalkozók esetében 16.008.000 forint bevétel. Abban az esetben, ha a mezőgazdasági őstermelő ezen tevékenységből származó bevétele az adóévben nem haladja meg az éves minimálbér felét (1.600.800 forintot), akkor nem kell jövedelmet megállapítani és így adó sem kell fizetnie. Átalányadózást választó mezőgazdasági őstermelő mentesül az szja fizetési kötelezettség alól, ha a bevétele az éves minimálbér ötszörösét (16.008.000 forintot) nem haladja meg. Ebben az esetben a bevétel 10%-át jövedelemként ugyan be kell vallania, de nem kell szja-t fizetnie. Az átalányadózásra vonatkozó kedvező adózási szabályok az éves minimálbér tízszereséig (32.016.000 forintig) alkalmazhatók. Ekkor az 1.600.800 forint feletti jövedelem esetén a bevétel 10%-a után kell szja-t fizetni azt szem előtt tartva, hogy a kapott támogatás nem számít bele a bevételbe. Az éves minimálbér tízszeresét (32.016.000 forintot) meghaladó bevétel esetén átalányadózás nem alkalmazható, helyette tételes költségelszámolást vagy 10%-os költséghányadot lehet figyelembe venni. Őstermelők családi gazdasága esetében az átalányadózás alkalmazásának felső határa 2024-ben 128.064.000 forint. Az adóelszámolás során az őstermelők családi gazdaságának bevételét annyi felé kell osztani, ahány tagja van december 31-én. 1.12. Minimálbérhez kötött további juttatások A személyi jövedelemadó törvényben több helyen is találunk minimálbérhez, illetőleg éves minimálbérhez kötött juttatásokat. Ezek esetében nézzük meg, hogy 2023. december hónapban hogyan kell eljárni, milyen korlátokat kell figyelembe venni? A törvény 3. § 77. pontja értelmében minimálbér alatt a jogalkotó az év első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér havi összegét érti, ez alól kivételt képez a személyi jövedelemadó törvény költségelszámolásra vonatkozó rendelkezéseiben említett mindenkori minimálbér. Tehát költségelszámolás szempontjából 2023. december hónapban már a 266.800 forintot kell figyelembe venni, minden egyéb szempontjából pedig a 2023. január 1-jén érvényes, 232.000 forintot. A törvény 3. § 84. pontja pedig rögzíti, hogy éves minimálbér alatt az év első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér havi összegének tizenkétszeresét kell figyelembe venni. Ahogy korábban már említettem, az átalányadó választására jogosító értékhatár, valamint az átalányadó alól mentes értékhatár szempontjából a jogszabály az éves minimálbért rendeli figyelembe venni. Megjegyzem, hogy járulék szempontjából a Tbj. pedig minimálbér alatt a tárgyhónap első napján érvényes alapbér kötelező legkisebb összegét rendeli figyelembe venni, tehát a járulékot már a 2023. december 1-től hatályos 266.800 forint után kell fizetni. Csekély értékű ajándék esetében 2023. decemberben is a figyelembe veendő alap a 2023. január 1-jén érvényes minimálbér 10%-, ehát 23.200 forint. Gyakorlati képzés idejére, duális képzés esetén az elméleti és a gyakorlati képzés idejére kifizetett juttatás, díjazás értékéből havonta a hónap első napján érvényes havi minimálbért meg nem haladó része adómentes juttatás, tehát 2023. december 1-jétől itt a 266.800 forintot kell figyelembe venni. Kifizető által biztosított kulturális szolgáltatás igénybevételére vagy sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet esetében a 2023. január 1-jén érvényes minimálbér, tehát a 232.000 forint a maximum adómentesen biztosítható érték. A távmunkavégzés keretében munkát végző munkavállalónak a távmunkavégzéssel összefüggésben költségtérítés címén fizetett összegből a felek által előzetesen meghatározott, de legfeljebb havonta az adóév első napján érvényes havi minimálbér 10%-ának megfelelő összeg adható, ez 2023. decemberében is 23.200 forint. 2. Kisadózó vállalkozók tételes adója (KATA) A katában tervezett módosításokat a jogalkotó kivette az őszi adócsomagból, mert azok további egyeztetést igényeltek volna, lévén, hogy 2025-től az egyéni és társas vállalkozók adózásának egyszerűsítésére vonatkozóan léptek volna hatályba. Továbbra is csak az a főfoglalkozású egyéni vállalkozó lehet katás, aki kizárólag magánszemélyeket szolgál ki. A fizetendő kata összege változatlanul havi 50.000 forint, amellyel a tb-ellátásuk (pl. táppénz, gyed) alapja 108.000 forint/hó. A kata keretük a tételes adóval fizetett hónapok száma szorozva 1,5 millió forinttal, amely 12 havi kata adó fizetése esetén évi 18 millió forintos nettó árbevételt jelent, mely után a tételes adón kívül más fizetni való nincs, az e feletti részre viszont 40% adót kell fizetni. Nem szabad elfelejteni, hogy az alanyi áfamentesség határa esetükben is 12 millió forint.
3. Társasági adó A társaság adó mértéke továbbra is 9%. 3.1. Fogalmak Új definícióként bevezetésre kerül a jogszabályba az alternatív beruházás, felújítás fogalma annak érdekében, hogy az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményének elszámolható költsége meghatározható legyen. Meghatározásra kerül a primerenergia fogalma, amely nem más, mint az a megújuló és nem megújuló forrásból származó energia, amely nem esett át átalakításon vagy feldolgozási eljáráson. Egyértelműsíti a jogalkotó, hogy az ellenőrzött külföldi társaság által ténylegesen megfizetett társasági adó alkalmazási köréből kizárásra került az adott ellenőrzött külföldi társaság állandó telephelye által máshol megfizetett adó. 3.2. Energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás kedvezménye Bekerült a jogszabályba, hogy az adózó által igénybe vehető kedvezmény mértéke összesen nem haladhatja meg az 50%-ot, ha az elszámolható költséget az adózó az alternatív beruházás, felújítás alkalmazása nélkül, a magasabb szintű energiahatékonyság eléréséhez közvetlenül kapcsolódó beruházás, felújítás elszámolható költsége alapján határozza meg. A törvényben finomításra került az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás során elszámolható költségek meghatározása, mely a következő lehet: a) alternatív beruházás, felújítás esetén a magasabb energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás részét képező tárgyi eszköz, immateriális jószág (kivéve az épület energiahatékonyságát növelő tárgyi eszköz, immateriális jószág) bekerülési értékének, értéknövekedésének az a része, amely az alternatív beruházáshoz, felújításhoz viszonyítva többletköltségként merül fel, b) alternatív beruházás, felújítás esetén a magasabb energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás részét képező tárgyi eszköz, immateriális jószág (kivéve az épület energiahatékonyságát növelő tárgyi eszköz, immateriális jószág) bekerülési értéke, értéknövekedése és az alternatív beruházás, felújítás jelenértéken számított költsége közötti különbözet, arra az időpontra diszkontálva, amikor az adókedvezménnyel érintett beruházás, felújítás megvalósul, c) alternatív beruházás, felújítás esetén a magasabb energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás részét képező tárgyi eszköz, immateriális jószág (kivéve az épület energiahatékonyságát növelő tárgyi eszköz, immateriális jószág) bekerülési értéke, értéknövekedése és a meglévő tárgyi eszköz karbantartására, javítására és korszerűsítésére irányuló beruházás, felújítás jelenértéke közötti különbözet, arra az időpontra diszkontálva, amikor az adókedvezménnyel érintett beruházás, felújítás megvalósul, d) alternatív beruházás, felújítás esetén a magasabb energiahatékonysági célokat szolgáló tárgyi eszköz lízingelésének jelenértéke és a kevésbé energiahatékony tárgyi eszköz lízingelésének jelenértéke közötti különbözet. Ezen adókedvezmény alkalmazásában nem minősül elszámolható költségnek a magasabb energiahatékonysági szint eléréséhez közvetlenül nem kapcsolódó költség, ráfordítás és az épületre irányuló beruházás, felújítás részét képező költség, ráfordítás. A pontosítás értelmében nem vehető igénybe adókedvezmény, ha az az adózó a beruházást, felújítást azért hajtja végre, hogy a beruházás, felújítás megkezdésének időpontjában már elfogadott és hatályos uniós szabványoknak feleljen meg. Amennyiben a beru43 házást a már elfogadott, de még nem hatályos uniós szabványnak való megfelelés érdekében hajtják végre, akkor az adókedvezmény mégis igénybe vehető, ha a beruházást, felújítást a szabvány hatályba lépése előtt legalább 18 hónappal befejezték. Az adókedvezmény a következő esetekben sem vehető igénybe: a) ha a beruházás, felújítás kapcsolt energiatermelés, távfűtés, távhűtés támogatására irányul, vagy b) ha a beruházás, felújítás fosszilis tüzelőanyaggal (beleértve a földgázt is) működő energiatermelő tárgyi eszköz telepítésére irányul. Az adókedvezmény az energiahatékonysági célokat szolgáló, épületre irányuló beruházás, felújítás üzembe helyezése és üzemeltetése esetén a beruházás, felújítás üzembe helyezését követő adóévben – vagy az adózó döntése szerint a beruházás, felújítás üzembe helyezésének adóévében – és az azt követő 5 adóévben vehető igénybe. Az adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy az épület primerenergiában mért energiahatékonyságának a) meglévő épületekre vonatkozó beruházás, felújítás esetén legalább 20%-os javulását eredményezi a beruházást, felújítást megelőző állapothoz képest, b) épületgépészeti rendszer, illetve a külső térelhatárolók valamely eleme telepítését vagy cseréjét érintő felújítás esetén legalább 10%-os javulását eredményezi a beruházást, felújítást megelőző állapothoz képest, c) új épületek esetén legalább 10%-os javulását eredményezi a közel nulla energiaigényű épületekre vonatkozó küszöbértékhez képest. Az igénybe vehető adókedvezmény mértéke nem haladhatja meg adózónként, továbbá beruházásonként, felújításonként, a beruhá44 záshoz, felújításhoz igényelt összes állami támogatással együttesen, jelenértéken a beruházás, felújítás elszámolható költsége 15%-át, de legfeljebb a 30 millió eurónak megfelelő forintösszeget. Az adókedvezmény mértéke kisvállalkozás esetén 20%-ponttal, középvállalkozás esetében pedig 10%-ponttal növelhető. 3.3. Elhatárolt veszteség A 2014. december 31-ig keletkezett elhatárolt veszteséget korlátlan ideig lehet felhasználni az adózás előtti eredmény csökkentésére, tekintettel arra, hogy kivették a törvényből a 2030. december 31-ig tartó korlátozást.
4. Kisvállalati adó (KIVA) A kisvállalati adó mértékében változás nincs, továbbra is 10% marad. Minimális változásokat eszközölt csak a jogalkotó, ezek jellemzően az átalakulással érintett vállalkozásokra vonatkoznak. 2024. január 1-jétől a kisvállalati adóalanyiság abban az esetben is megszűnik, ha a zártkörűen működő részvénytársaság működési formája nyilvánosan működő részvénytársasággá változik, az adóalanyiság megszűnésének napja ez esetben a formaváltás napját megelőző nap lesz. Továbbá abban az esetben, ha a társasági adó törvény szerint kedvezményezett átalakulásnak nem minősülő, könyv szerinti értéken megvalósított egyesülés, szétválás miatt szűnt meg az adóalanyiság, akkor az egyesüléssel, szétválással érintett adózó az egyesülés, szétválás napját követő 15 napon belül az adóhatósághoz megtett bejelentéssel, az adóalanyiság keletkezésére vonatkozó feltételek betartásával ismételten választhatja a kiva-alanyiságot. Ekkor az adóalanyiság az egyesülés, szétválás napját követő nappal jön létre. Az egyesüléssel, szétválással érintett adózó a vagyonmérleg szerinti részesedés arányában jogosult a még fel nem használt elhatárolt veszteség és kedvezmény továbbvitelére. A doktori (PhD) vagy ennél magasabb tudományos fokozattal, vagy tudományos címmel rendelkező kutató, fejlesztő, valamint a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerint doktori képzésben részt vevő hallgató vagy doktorjelölt foglalkoztatása után érvényesíthető kedvezmény személyenként a bruttó munkabér havi összege, de havonta legfeljebb a minimálbér kétszerese (533.600 forint) lehet. 5. Egyszerűsített foglalkoztatás Az új előírások értelmében az egyszerűsített foglalkoztatási jogviszonyban fizetendő közteher szociális hozzájárulási adónak minősül azzal, hogy abból a szocho törvény szerinti mentességek és kedvezmények nem érvényesíthetők. Egyszerűsített foglalkoztatás esetén legalább a minimálbér 85%-a, szakképzettséget igénylő munkakörnél legalább a garantált bérminimum 87%-a fizetendő alapbérként, illetve teljesítménybérként. Ez az összeg 2024-ben órabéres foglalkoztatásnál •• minimálbér esetén 1.304 forint/óra, •• garantált bérminimum esetén 1.630 forint/óra. A munkavállaló az egyszerűsített foglalkoztatás keretében kapott munkabére után nem fizet társadalombiztosítási járulékot és meghatározott összeg alatt személyi jövedelemadót sem. Ez az összeghatár, az úgynevezett mentesített keretösszeg. 2024-ben a mentesített keretösszeg napi összege •• a napi minimálbér 130%-a, azaz 15.964 forint/fő/nap, illetve •• a napi garantált bérminimum 130%-a, azaz 19.490 forint/fő/ nap. Figyelem! 2023. december hónapban a mentesített keretösszeg a 2023. január 1-jén érvényes minimálbér alapulvételével kerül meghatározásra, tehát minimálbér esetén 13.871 forint/fő/nap, garantált bérminimum esetén pedig 17.719 forint/fő/nap. A munkáltató az egyszerűsített foglalkoztatással alkalmazott munkavállaló esetében a minimálbérhez kötötten fizeti a közterhet. Ez az összeg a) alkalmi munka esetén a hónap első napján érvényes minimálbér 1%-a százforintra kerekítve, azaz 2.700 forint/fő/nap, b) mezőgazdasági és turisztikai idénymunkánál a hónap első napján érvényes minimálbér 0,5%-a százforintra kerekítve, azaz 1.300 forint/fő/nap, c) filmipari statiszta esetén pedig a hónap első napján érvényes minimálbér 3%-a százforintra kerekítve, azaz 8.000 forint/fő/ nap. Az egyszerűsített foglalkoztatott részére kifizetett bér az év első napján érvényes napi minimálbér kétszeres (2023-ban 21.340,- Ft/ fő/nap, 2024. január 1-től 24.540,- Ft/fő/nap) összegéig számolható el költségként. |