MinÅ‘sített könyvelÅ‘k egyesülete 1. Általános forgalmi adó 2. Jövedéki adó
1. Általános forgalmi adó Az áfatörvény módosításaiban jellemzÅ‘en a 2022/542/EU tanácsi irányelv által módosított 2006/112/EK tanácsi irányelv változásai dominálnak. 1.1. KötelezÅ‘ visszaváltási rendszer (DRS) Az áfatörvényre is kihatással vannak a termékdíjrendszerrel és a kiterjesztett gyártói felelÅ‘sséggel (EPR) kapcsolatos változások. 2024-tÅ‘l életbe lép az új visszaváltási díjas rendszer (DRS). Ez az áfára is kihatással van, mivel a kötelezÅ‘en visszaváltási díjas, nem újrahasználható termékek (pl. PET palack) esetében a forgalmi adó alapjába alapesetben nem tartozik bele a visszaváltási díj. Abban az esetben azonban, ha az ilyen visszaváltási díjas termékeket nem váltják vissza, az termékértékesítésnek minÅ‘sül, amely után áfát kell fizetni. Az áfa alapja ekkor maga a visszaváltási díj, melyet úgy kell tekinteni, hogy az az áfa összegét is tartalmazza már. Áfa fizetésére a vissza nem váltott termékek esetében a betétdíjas visszaváltási rendszert üzemeltetÅ‘ adóalany kötelezett. Az áfafizetési kötelezettség megállapításának napja a naptári év utolsó napja. 1.2. Teljesítési hely A 2022/542/EU tanácsi irányelv által módosított 2006/112/EK tanácsi irányelvvel összhangban •• az adóalany részére nyújtott olyan szolgáltatások esetében, amelyek kulturális, művészeti, tudományos, oktatási, szórakoztatási, sport- vagy más hasonló eseményekre, rendezvényekre való belépést biztosítják – ideértve az ezekhez járu20 lékosan kapcsolódó szolgáltatásokat is–, a teljesítés helye a fÅ‘szabály szerint alakul, amennyiben az eseményen, rendezvényen a részvétel virtuálisan történik; •• nem adóalanyok részére nyújtott mindazon szolgáltatások esetében, amelyeket online közvetítés útján vagy egyéb virtuális megoldás segítségével tesznek hozzáférhetÅ‘vé, a teljesítés helye az a hely, ahol a szolgáltatást igénybe vevÅ‘ nem adóalany letelepedett, letelepedés hiányában pedig ahol lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van. 1.3. E-nyugta Az áfatörvénybe bevezetésre került az e-nyugta és az e-pénztárgép fogalma, ami elÅ‘re vetíti ezen elektronikus megoldások alkalmazását. Rögzítésre került a jogszabályban, hogy e-nyugta kiállítása, kibocsátása kizárólag elektronikusan történhet. A kibocsátott e-nyugtát a vevÅ‘ vevÅ‘i alkalmazás segítésével tudja elérni a nyugtatárban. Az e-nyugta kibocsátása a törvényi elÅ‘írások értelmében akkor történik meg, amikor a nyugta a nyugtatárba beérkezett. Az elektronikusan kiállított és kibocsátott e-nyugtáról – eltérÅ‘ jogszabályi rendelkezés hiányában – kizárólag a vevÅ‘ kifejezett kérése esetén történik papír alapú nyugtamásolat rendelkezésre bocsátása. Az e-nyugta kötelezÅ‘ adattartalma 2025. január 1-jétÅ‘l bÅ‘vebbé válik, mint a nyugta jelenlegi adattartalma. Ennek értelmében kötelezÅ‘ adat lesz •• az értékesített termékre, nyújtott szolgáltatásra vonatkozó adat (például a termék neve, globális kereskedelmi áruazonosító száma, mennyisége, a szolgáltatás neve, mennyisége); •• amennyiben az ellenérték bruttó összegben van meghatározva, akkor a felülrÅ‘l számított adómérték; •• adómentesség esetén az arra történÅ‘ utalás; •• használt ingóság, műalkotás, gyűjteménydarab vagy régiség értékesítése esetén a különbözet szerinti szabályozásra történÅ‘ utalás. Átmeneti szabályként bekerült a jogszabályba, hogy 2028. július 1-jét megelÅ‘zÅ‘en nem kötelezÅ‘ a globális kereskedelmi áruazonosító szám feltüntetése az e-nyugtán sem. Az e-nyugtának nem minÅ‘sülÅ‘ nyugta esetében a nyugta kötelezÅ‘ adattartalma változatlan marad. Új fogalomként bekerült a törvénybe a nyugtával egy tekintet alá esÅ‘ okirat fogalma, melynek értelmében ide tartozik valamen�- nyi, a nyugtát módosító okirat, mely tartalmazza a kibocsátás keltét, az okirat sorszámát, annak a nyugtának az azonosítását, amelyet módosít, valamint a módosítás részleteit. 1.4. eÁfa A jogszabály értelmében az eÁfa rendszer segítségével a bevallás legelÅ‘ször és fÅ‘ szabály szerint a 2024. január 1-jét magában foglaló adómegállapítási idÅ‘szakról teljesíthetÅ‘. EttÅ‘l eltérÅ‘en elÅ‘ször a 2025. január 1-jét magában foglaló adómegállapítási idÅ‘szakot illetÅ‘en használható jogutódlás, felszámolás, végelszámolás vagy kényszertörlés alatt álló adóalanyt érintÅ‘ bevallás, illetve az Art. 52. §-a szerinti, soron kívüli bevallási kötelezettség tekintetében. Az eÁfa rendszer keretében elÅ‘állított adónyilvántartásból összeállított áfabevallás-tervezettel kapcsolatos szabályok is bekerültek a jogszabályba. A 2024. január 1-jétÅ‘l hatályos módosítás értelmében az adóalanyok az áfabevallási kötelezettségüknek 1. az erre a célra rendszeresített (’65-ös jelű) nyomtatvány benyújtásával tehetnek eleget, vagy 2. az adóhatóság által erre a célra biztosított elektronikus felületen a rendelkezésükre bocsátott adatokat kiegészítik, módo22 sítják, majd az ekként összeállított bevallástervezetet jóváhagyják, vagy pedig 3. az adóhatóság által közzétett módon és adatszerkezetben gépi interfész alkalmazásával továbbított adatokból összeállított adónyilvántartást bevallásként jóváhagyják. A szabályozás értelmében amennyiben az adóalany a fentiek közül több módon is benyújtja bevallását, akkor az elsÅ‘ként benyújtott bevallás minÅ‘sül az adóalany bevallásának. Az elektronikus felületen benyújtott bevallás önellenÅ‘rzéssel való helyesbítése nyomtatványon lehetséges, valamint 2024. július 1-jét követÅ‘en az elektronikus felületen is lehetséges lesz. Az elektronikus felület elektronikus KAÜ azonosítási szolgáltatás útján válik elérhetÅ‘vé, az ott szereplÅ‘ adatokat azonban nem csak maga az adóalany, valamint állandó meghatalmazottja módosíthatja, illetve egészítheti ki, hanem erre más természetes személynek másodlagos felhasználóként is jogot adhat. A jogszabályba bekerült az eÁfa rendszer bevezetésével összefüggésben a számlabefogadói adatszolgáltatási kötelezettség alóli felmentés azon adóalanyok számára, akik az eÁfa rendszer használatával teljesítik bevallási kötelezettségüket, és így nyilatkoznak számlaszinten a levonható adóról, vagyis az eÁfa rendszerében nem lesz „M-es lap”. Bekerült a jogszabályba, hogy az a megbízhatónak minÅ‘sülÅ‘ adózó (vállalkozás), amely az áfabevalláshoz a gépi interfész (eÁfa) alkalmazást választja, a bevallás esedékességétÅ‘l számított 15 napig mentesül az ellenÅ‘rzés alól. Ezen idÅ‘ alatt az esetleges hibák és eltérések javíthatóak, ráadásul még az önellenÅ‘rzési pótlékot sem kell megfizetnie a vállalkozásnak. 1.5. Áfamentesség Az áfamentesség választására vonatkozó értékhatár változatlanul 12 millió forint. Az áfatörvény alanyi adómentességrÅ‘l szóló XIII. Fejezetén belül új alcímek kerültek beiktatásra. A 2020/2025/EU tanácsi irányelv értelmében a tagállamoknak 2025. január 1-tÅ‘l lehetÅ‘vé kell tenniük, hogy ha olyan tagállami szabályozást alkalmaznak, amely tartalmában megfelel az alanyi adómentességnek, akkor annak alkalmazását lehetÅ‘vé tegyék a területükön nem letelepedett, de a Közösség területén székhellyel rendelkezÅ‘ adóalanyok számára is, mégpedig a saját területükön letelepedett adóalanyok részére biztosított feltételek mellett. További feltétel a nem letelepedett adóalanyok esetében, hogy uniós árbevételük éves szinten sem a tárgyévet megelÅ‘zÅ‘ évben, sem a tárgyévben nem haladhatja meg a 100.000 eurót. Az irányelv értelmében az adóalanyoknak a másik tagállamban alkalmazandó adómentesség választására irányuló szándékát a letelepedésük szerinti tagállam illetékes hatósága felé elÅ‘zetesen be kell jelenteniük, továbbá az adóalanyokat ezen rendelkezés gyakorlásához csak a letelepedésük szerinti tagállamban kell áfaszempontból nyilvántartásba venni, és ezen rendelkezés szerint egy egyedi azonosító számmal ellátni, mely tartalmaz egy „EX” utótagot. Az irányelvvel összhangban elÅ‘írásra került, hogy a belföldön székhellyel rendelkezÅ‘ adóalany milyen feltétek mellett választhat a Közösség másik tagállamában adómentességet, és ehhez milyen eljárási lépések társulnak. A választásnak nem elÅ‘feltétele, hogy az adóalany belföldön is alanyi adómentességet válasszon. A törvény a 2020/285/EU tanácsi irányelvvel összhangban pontosítja az alanyi adómentesség választására jogosító adóalanyi kört. Az irányelv értelmében az áfa szempontjából azok a belföldön kizárólag állandó telephellyel rendelkezÅ‘ adóalanyok – akik gazdasági céllal belföldön letelepedettek, de székhelyük nem belföldön található – 2025. január 1-jétÅ‘l választhatják az alanyi adómentességet. Továbbá 2025. január 1-jétÅ‘l a belföldön letelepedett adóalanyok is jogosultak a Közösség más tagállamaiban is alanyi adómentességet választani abban az esetben, ha az adott naptári évben, illetve az azt megelÅ‘zÅ‘ naptári évben is megfelelnek a feltételeknek, tehát sem a tagállami árbevétele, sem az uniós árbevétele nem haladja meg a megszabott értékhatárt. Pontosításra kerültek az alanyi adómentesség választására jogosító bevételi értékhatár számítása során figyelembe veendÅ‘ bevételek is, szintén a 2020/285/EU tanácsi irányelvhez igazodva. Ezen változás értelmében az új közlekedési eszköz Közösségen belüli adómentes értékesítésébÅ‘l adódó bevétel is beleszámít a bevételi értékhatár számításába. Ehhez kapcsolódó további technikai módosítás, hogy az alanyi adómentességet választott adóalany továbbra sem járhat el alanyi adómentességi minÅ‘ségében abban az esetben, ha a Közösség másik tagállamába értékesít új közlekedési eszközt. Ugyancsak a 2020/285/EU irányelvvel összhangban az alanyi adómentes minÅ‘ségben végzett tevékenység tekintetében a törvény mentesíti az áfa-bejelentkezési és áfabevallási kötelezettség alól azokat a Közösség másik tagállamában székhellyel, ennek hiányában lakóhellyel rendelkezÅ‘ adóalanyokat, amelyek belföldön alanyi adómentességet választanak. Azon adóalanyok, amelyek 2024-ben is gazdasági tevékenységet folytattak és alanyi adómentességet választottak belföldön, és amelyek 2025. január 1-tÅ‘l a XIII. Fejezet 3. alcíme szerinti feltételekkel alkalmazhatnak belföldön alanyi adómentességet és élni is kívánnak e választási joggal, e szándékukat kötelesek az adóhatóság számára 2024. december 31-ig bejelenteni, valamint a 2024. évre vonatkozó göngyölített uniós árbevételükrÅ‘l 2025. január 15-ig adatot szolgáltatni. Az átmeneti rendelkezések értelmében a nyilat25 kozó és az alanyi adómentesség feltételeinek egyébként megfelelÅ‘ adóalanyok 2025. január 1-tÅ‘l a kérelem jóváhagyásáig (EX-végű azonosító megállapításáig), de legkésÅ‘bb 2025. április 30-ig alanyi adómentes minÅ‘ségben járhatnak el belföldön. 1.6. Különbözeti adózás A 2022/542/EU tanácsi irányelv által módosított 2006/112/EK tanácsi irányelvvel összhangban rögzítésre került, hogy nem alkalmazható a különbözet szerinti adózás abban az esetben, ha az adott termék viszonteladó részére kerül közvetlenül értékesítésre, vagy a viszonteladó általi közvetlen import esetében a termékre kedvezményes áfakulcsot alkalmaztak. 2025. január 1-tÅ‘l a belföldön letelepedett viszonteladó akkor is alkalmazhat árrés szerinti adózást, ha a műalkotást egy viszonteladónak nem minÅ‘sülÅ‘ adóalanytól szerzi be közvetlenül. Ennek feltétele, hogy az érintett műalkotás, gyűjteménydarab, vagy régiség viszonteladó részére történÅ‘ értékesítésére vagy viszonteladó általi importjára a normál adómérték legyen alkalmazandó. 1.7. Áfakulcs-változások 2024. január 1-jétÅ‘l a hetenként legalább négyszer megjelenÅ‘ kiadványok (napilapok) áfakulcsa a korábbi 5%-ról 0%-ra csökken. A változások értelmében a műalkotások importja pedig 5%-os körbe kerül. Pontosításra került a Vtsz. besorolás a kedvezményes, 5%-os áfakulcs hatálya alá tartozó speciális gyógyászati célra szánt tápszerek (élelmiszerek), valamint anyatej-helyettesítÅ‘ és anyatejkiegészítÅ‘ tápszerek (élelmiszerek) tekintetében. Azok az Élelmiszerkönyv szerinti desszert jellegű tejtermékek, amelyek korábban 27%-os kulcs alá tartoztak (Vtsz. 1806 és 2106 alattiak), 2024. január 1-jétÅ‘l 18%-os áfakulcs alá kerülnek – például a túrórudi. 1.8. Ingatlan ELEKAFA Évközi változásként már 2023 nyarán érvénybe lépett változás, hogy ingatlan beszerzése kapcsán felszámított áfát továbbra sem lehet külföldi áfa-visszatérítési kérelemben érvényesíteni, kivéve, ha a szóban forgó ingatlant a Közösség más tagállamában letelepedett adóalany szerzi be. 1.9. Számla-kibocsátás – „észszerű idÅ‘” Változik a számla kibocsátására vonatkozó szabályozásban az „észszerű idÅ‘”-re vonatkozó rész. A módosított elÅ‘írás szerint észszerű idÅ‘: a) olyan EU-s szolgáltatásnyújtás esetén, amelynél a szolgáltatást igénybe vevÅ‘ fizeti (a saját tagállamában) az áfát, a teljesítés hónapját követÅ‘ hó 15. napjáig (ez eddig is így volt); b) az ezen kívüli esetekben akkor, ha a teljesítésig, illetve a teljesítés napján, elÅ‘leg fizetése esetén a fizetendÅ‘ adó megállapításáig megtérítik az ellenértéket, haladéktalanul (ez eddig más volt, most már nem csak készpénzfizetésre vagy készpénz- helyettesítÅ‘vel történÅ‘ kiegyenlítésre vonatkozik az azonnali számlakiállítási szabály, hanem például az azonnali átutalásra is); c) az elÅ‘bbiekben nem említett egyéb esetben 8 napon belül kell a számlát kibocsátani (ez nem változott).
2. Jövedéki adó A jövedéki adó átlagosan 23-29%-kal emelkedik, emellett a termékdíjraktár engedélye 2024.01.01-tÅ‘l határozatlan idÅ‘re szól (eddig max. 5 évig volt érvényes). Az átlagos 23-29%-os emelkedés a jövedéki adóról szóló törvény 110. § (1) bekezdés a) – h) pontjai értelmében •• a benzin jövedéki adója 32.550,- Ft/ezer liter összeggel emelkedik, vagyis ha a kÅ‘olaj hordónkénti világpiaci ára 50 USD felett van, akkor 152.550,- Ft/ezer liter, ha pedig nem haladja meg az 50 USD-t, akkor 157.550,- Ft/ezer liter; •• a petróleum jövedéki adója ugyanekkora összegre emelkedik: 50 USD/hordó feletti világpiaci árnál 152.550,- Ft/ezer liter, max. 50 USD/hordó esetén pedig 157.550,- Ft/ezer liter; •• ugyanilyen mértékben emelkedik a gázolaj jövedéki adója is: 50 USD/hordó kÅ‘olaj világpiaci ár felett 142.900,- Ft/ezer liter, alatta pedig 152.900,- Ft/ezer liter. 2.1. Adófelfüggesztési eljárás A módosítás értelmében jövedéki terméket az Európai Unió területén adófelfüggesztési eljárás keretében szállíthat – ideértve azt az esetet is, ha a terméket harmadik országon keresztül szállítják – az adóraktár engedélyese adóraktárból vagy bejegyzett feladó az importálás helyérÅ‘l a kilépési vámhivatalnak minÅ‘sülÅ‘ árutovábbítási műveletet indító vámhivatalba is, ha a jövedéki terméket a vámjogszabályok szerinti kivitelre átengedést követÅ‘en külsÅ‘ árutovábbítási eljárás alá vonják. Rögzítésre került az is, hogy az adófelfüggesztési eljárás keretében végzett szállítás akkor fejezÅ‘dik be, amikor a címzett átveszi a jövedéki terméket, amikor a jövedéki termék elhagyja az Európai Unió területét, vagy amikor külsÅ‘ árutovábbítási eljárás alá vonják. 2.2. Kereskedelmi célú szállítás Kereskedelmi célú szállításnak minÅ‘sül a belföldrÅ‘l, a belföldi feladótól a másik tagállamon keresztül, a belföldi címzett részére végzett szállítás. Ebben az esetben a) a feladó az e-EKO-n megadja a szállítási útvonalat, b) az adóhatóság pedig az e-EKO-t megküldi a címzettnek. 2.3. Zárjegyköteles jövedéki termék utáni adóvisszaigénylés A jogszabályváltozás értelmében a zárjegyköteles jövedéki termék utáni adó-visszaigénylés feltétele, hogy a jogosult a zárjegyet a zárjegyköteles jövedéki termékrÅ‘l az adóhatóság képviselÅ‘jének jelenlétében eltávolítsa és megsemmisítse vagy felülragasztással, illetve az azzal egy tekintet alá esÅ‘, a végrehajtási rendeletben meghatározott egyéb megoldással érvénytelenítse. 2.4. Közlekedéshez kapcsolódó adó-visszaigénylés Kereskedelmi gázolaj után visszaigényelhetÅ‘ jövedéki adó mértéke változik, mégpedig ha a kÅ‘olaj hordónkénti világpiaci ára (Brent) a vizsgált idÅ‘szakban •• nem haladja meg az 50 USD értéket, akkor literenként 20 forint (korábban 13,5 forint) jövedéki adómértéket kell alkalmazni, •• ha meghaladja az 50 USD értéket, akkor literenként 10 forint (korábban 3,5 forint) jövedéki adómérték érvényes. Emelkedett a mezÅ‘gazdasági termelÅ‘k jövedéki adó visszatérítése is, mégpedig a hektáronkénti 97 liter gázolaj megfizetett adójából 50 USD/hordó kÅ‘olajár felett 86%, alatta 87% visszatérítésére jogosultak (az eddigi 82, illetve 83,5% helyett). |