2024. október 11., péntek
Brigitta, Gitta napja


Adóváltozások 2024 II.

MinÅ‘sített könyvelÅ‘k egyesülete

1. Általános forgalmi adó

2. Jövedéki adó

1. Általános forgalmi adó
Az áfatörvény módosításaiban jellemzÅ‘en a 2022/542/EU tanácsi
irányelv által módosított 2006/112/EK tanácsi irányelv változásai
dominálnak.


1.1. KötelezÅ‘ visszaváltási rendszer (DRS)
Az áfatörvényre is kihatással vannak a termékdíjrendszerrel és a
kiterjesztett gyártói felelÅ‘sséggel (EPR) kapcsolatos változások.
2024-tÅ‘l életbe lép az új visszaváltási díjas rendszer (DRS). Ez az áfára
is kihatással van, mivel a kötelezÅ‘en visszaváltási díjas, nem újrahasználható
termékek (pl. PET palack) esetében a forgalmi adó
alapjába alapesetben nem tartozik bele a visszaváltási díj. Abban
az esetben azonban, ha az ilyen visszaváltási díjas termékeket nem
váltják vissza, az termékértékesítésnek minÅ‘sül, amely után áfát
kell fizetni. Az áfa alapja ekkor maga a visszaváltási díj, melyet úgy
kell tekinteni, hogy az az áfa összegét is tartalmazza már. Áfa fizetésére
a vissza nem váltott termékek esetében a betétdíjas visszaváltási
rendszert üzemeltetÅ‘ adóalany kötelezett. Az áfafizetési kötelezettség
megállapításának napja a naptári év utolsó napja.
1.2. Teljesítési hely
A 2022/542/EU tanácsi irányelv által módosított 2006/112/EK tanácsi
irányelvvel összhangban
•• az adóalany részére nyújtott olyan szolgáltatások esetében,
amelyek kulturális, művészeti, tudományos, oktatási, szórakoztatási,
sport- vagy más hasonló eseményekre, rendezvényekre
való belépést biztosítják – ideértve az ezekhez járu20
lékosan kapcsolódó szolgáltatásokat is–, a teljesítés helye a
fÅ‘szabály szerint alakul, amennyiben az eseményen, rendezvényen
a részvétel virtuálisan történik;
•• nem adóalanyok részére nyújtott mindazon szolgáltatások
esetében, amelyeket online közvetítés útján vagy egyéb virtuális
megoldás segítségével tesznek hozzáférhetÅ‘vé, a teljesítés
helye az a hely, ahol a szolgáltatást igénybe vevÅ‘ nem adóalany
letelepedett, letelepedés hiányában pedig ahol lakóhelye
vagy szokásos tartózkodási helye van.
1.3. E-nyugta
Az áfatörvénybe bevezetésre került az e-nyugta és az e-pénztárgép
fogalma, ami elÅ‘re vetíti ezen elektronikus megoldások alkalmazását.
Rögzítésre került a jogszabályban, hogy e-nyugta kiállítása, kibocsátása
kizárólag elektronikusan történhet. A kibocsátott e-nyugtát
a vevÅ‘ vevÅ‘i alkalmazás segítésével tudja elérni a nyugtatárban.
Az e-nyugta kibocsátása a törvényi elÅ‘írások értelmében akkor történik
meg, amikor a nyugta a nyugtatárba beérkezett. Az elektronikusan
kiállított és kibocsátott e-nyugtáról – eltérÅ‘ jogszabályi rendelkezés
hiányában – kizárólag a vevÅ‘ kifejezett kérése esetén történik
papír alapú nyugtamásolat rendelkezésre bocsátása.
Az e-nyugta kötelezÅ‘ adattartalma 2025. január 1-jétÅ‘l bÅ‘vebbé
válik, mint a nyugta jelenlegi adattartalma. Ennek értelmében kötelezÅ‘
adat lesz
•• az értékesített termékre, nyújtott szolgáltatásra vonatkozó
adat (például a termék neve, globális kereskedelmi áruazonosító
száma, mennyisége, a szolgáltatás neve, mennyisége);
•• amennyiben az ellenérték bruttó összegben van meghatározva,
akkor a felülrÅ‘l számított adómérték;
•• adómentesség esetén az arra történÅ‘ utalás;
•• használt ingóság, műalkotás, gyűjteménydarab vagy régiség
értékesítése esetén a különbözet szerinti szabályozásra történÅ‘
utalás.
Átmeneti szabályként bekerült a jogszabályba, hogy 2028. július
1-jét megelÅ‘zÅ‘en nem kötelezÅ‘ a globális kereskedelmi áruazonosító
szám feltüntetése az e-nyugtán sem.
Az e-nyugtának nem minÅ‘sülÅ‘ nyugta esetében a nyugta kötelezÅ‘
adattartalma változatlan marad.
Új fogalomként bekerült a törvénybe a nyugtával egy tekintet
alá esÅ‘ okirat fogalma, melynek értelmében ide tartozik valamen�-
nyi, a nyugtát módosító okirat, mely tartalmazza a kibocsátás keltét,
az okirat sorszámát, annak a nyugtának az azonosítását, amelyet
módosít, valamint a módosítás részleteit.
1.4. eÁfa
A jogszabály értelmében az eÁfa rendszer segítségével a bevallás
legelÅ‘ször és fÅ‘ szabály szerint a 2024. január 1-jét magában foglaló
adómegállapítási idÅ‘szakról teljesíthetÅ‘. EttÅ‘l eltérÅ‘en elÅ‘ször a
2025. január 1-jét magában foglaló adómegállapítási idÅ‘szakot illetÅ‘en
használható jogutódlás, felszámolás, végelszámolás vagy
kényszertörlés alatt álló adóalanyt érintÅ‘ bevallás, illetve az Art.
52. §-a szerinti, soron kívüli bevallási kötelezettség tekintetében.
Az eÁfa rendszer keretében elÅ‘állított adónyilvántartásból összeállított
áfabevallás-tervezettel kapcsolatos szabályok is bekerültek
a jogszabályba. A 2024. január 1-jétÅ‘l hatályos módosítás értelmében
az adóalanyok az áfabevallási kötelezettségüknek
1. az erre a célra rendszeresített (’65-ös jelű) nyomtatvány
benyújtásával tehetnek eleget, vagy
2. az adóhatóság által erre a célra biztosított elektronikus felületen
a rendelkezésükre bocsátott adatokat kiegészítik, módo22
sítják, majd az ekként összeállított bevallástervezetet jóváhagyják,
vagy pedig
3. az adóhatóság által közzétett módon és adatszerkezetben
gépi interfész alkalmazásával továbbított adatokból összeállított
adónyilvántartást bevallásként jóváhagyják.
A szabályozás értelmében amennyiben az adóalany a fentiek
közül több módon is benyújtja bevallását, akkor az elsÅ‘ként benyújtott
bevallás minÅ‘sül az adóalany bevallásának.
Az elektronikus felületen benyújtott bevallás önellenÅ‘rzéssel
való helyesbítése nyomtatványon lehetséges, valamint 2024. július
1-jét követÅ‘en az elektronikus felületen is lehetséges lesz. Az elektronikus
felület elektronikus KAÜ azonosítási szolgáltatás útján válik
elérhetÅ‘vé, az ott szereplÅ‘ adatokat azonban nem csak maga az
adóalany, valamint állandó meghatalmazottja módosíthatja, illetve
egészítheti ki, hanem erre más természetes személynek másodlagos
felhasználóként is jogot adhat.
A jogszabályba bekerült az eÁfa rendszer bevezetésével összefüggésben
a számlabefogadói adatszolgáltatási kötelezettség alóli
felmentés azon adóalanyok számára, akik az eÁfa rendszer használatával
teljesítik bevallási kötelezettségüket, és így nyilatkoznak
számlaszinten a levonható adóról, vagyis az eÁfa rendszerében
nem lesz „M-es lap”.
Bekerült a jogszabályba, hogy az a megbízhatónak minÅ‘sülÅ‘
adózó (vállalkozás), amely az áfabevalláshoz a gépi interfész
(eÁfa) alkalmazást választja, a bevallás esedékességétÅ‘l számított
15 napig mentesül az ellenÅ‘rzés alól. Ezen idÅ‘ alatt az esetleges
hibák és eltérések javíthatóak, ráadásul még az önellenÅ‘rzési pótlékot
sem kell megfizetnie a vállalkozásnak.
1.5. Áfamentesség
Az áfamentesség választására vonatkozó értékhatár változatlanul
12 millió forint.
Az áfatörvény alanyi adómentességrÅ‘l szóló XIII. Fejezetén belül
új alcímek kerültek beiktatásra.
A 2020/2025/EU tanácsi irányelv értelmében a tagállamoknak
2025. január 1-tÅ‘l lehetÅ‘vé kell tenniük, hogy ha olyan tagállami szabályozást
alkalmaznak, amely tartalmában megfelel az alanyi adómentességnek,
akkor annak alkalmazását lehetÅ‘vé tegyék a területükön
nem letelepedett, de a Közösség területén székhellyel rendelkezÅ‘
adóalanyok számára is, mégpedig a saját területükön letelepedett
adóalanyok részére biztosított feltételek mellett. További
feltétel a nem letelepedett adóalanyok esetében, hogy uniós árbevételük
éves szinten sem a tárgyévet megelÅ‘zÅ‘ évben, sem a tárgyévben
nem haladhatja meg a 100.000 eurót.
Az irányelv értelmében az adóalanyoknak a másik tagállamban
alkalmazandó adómentesség választására irányuló szándékát a letelepedésük
szerinti tagállam illetékes hatósága felé elÅ‘zetesen be kell
jelenteniük, továbbá az adóalanyokat ezen rendelkezés gyakorlásához
csak a letelepedésük szerinti tagállamban kell áfaszempontból
nyilvántartásba venni, és ezen rendelkezés szerint egy egyedi azonosító
számmal ellátni, mely tartalmaz egy „EX” utótagot.
Az irányelvvel összhangban elÅ‘írásra került, hogy a belföldön
székhellyel rendelkezÅ‘ adóalany milyen feltétek mellett választhat
a Közösség másik tagállamában adómentességet, és ehhez milyen
eljárási lépések társulnak. A választásnak nem elÅ‘feltétele, hogy az
adóalany belföldön is alanyi adómentességet válasszon.
A törvény a 2020/285/EU tanácsi irányelvvel összhangban pontosítja
az alanyi adómentesség választására jogosító adóalanyi kört.
Az irányelv értelmében az áfa szempontjából azok a belföldön kizárólag
állandó telephellyel rendelkezÅ‘ adóalanyok – akik gazdasági
céllal belföldön letelepedettek, de székhelyük nem belföldön található
– 2025. január 1-jétÅ‘l választhatják az alanyi adómentességet.
Továbbá 2025. január 1-jétÅ‘l a belföldön letelepedett adóalanyok
is jogosultak a Közösség más tagállamaiban is alanyi adómentességet
választani abban az esetben, ha az adott naptári évben, illetve
az azt megelÅ‘zÅ‘ naptári évben is megfelelnek a feltételeknek, tehát
sem a tagállami árbevétele, sem az uniós árbevétele nem haladja
meg a megszabott értékhatárt.
Pontosításra kerültek az alanyi adómentesség választására jogosító
bevételi értékhatár számítása során figyelembe veendÅ‘ bevételek
is, szintén a 2020/285/EU tanácsi irányelvhez igazodva. Ezen
változás értelmében az új közlekedési eszköz Közösségen belüli
adómentes értékesítésébÅ‘l adódó bevétel is beleszámít a bevételi
értékhatár számításába. Ehhez kapcsolódó további technikai
módosítás, hogy az alanyi adómentességet választott adóalany
továbbra sem járhat el alanyi adómentességi minÅ‘ségében abban
az esetben, ha a Közösség másik tagállamába értékesít új közlekedési
eszközt.
Ugyancsak a 2020/285/EU irányelvvel összhangban az alanyi
adómentes minÅ‘ségben végzett tevékenység tekintetében a törvény
mentesíti az áfa-bejelentkezési és áfabevallási kötelezettség
alól azokat a Közösség másik tagállamában székhellyel, ennek hiányában
lakóhellyel rendelkezÅ‘ adóalanyokat, amelyek belföldön
alanyi adómentességet választanak.
Azon adóalanyok, amelyek 2024-ben is gazdasági tevékenységet
folytattak és alanyi adómentességet választottak belföldön, és
amelyek 2025. január 1-tÅ‘l a XIII. Fejezet 3. alcíme szerinti feltételekkel
alkalmazhatnak belföldön alanyi adómentességet és élni is
kívánnak e választási joggal, e szándékukat kötelesek az adóhatóság
számára 2024. december 31-ig bejelenteni, valamint a 2024.
évre vonatkozó göngyölített uniós árbevételükrÅ‘l 2025. január 15-ig
adatot szolgáltatni. Az átmeneti rendelkezések értelmében a nyilat25
kozó és az alanyi adómentesség feltételeinek egyébként megfelelÅ‘
adóalanyok 2025. január 1-tÅ‘l a kérelem jóváhagyásáig (EX-végű
azonosító megállapításáig), de legkésÅ‘bb 2025. április 30-ig alanyi
adómentes minÅ‘ségben járhatnak el belföldön.
1.6. Különbözeti adózás
A 2022/542/EU tanácsi irányelv által módosított 2006/112/EK tanácsi
irányelvvel összhangban rögzítésre került, hogy nem alkalmazható
a különbözet szerinti adózás abban az esetben, ha az adott
termék viszonteladó részére kerül közvetlenül értékesítésre, vagy a
viszonteladó általi közvetlen import esetében a termékre kedvezményes
áfakulcsot alkalmaztak.
2025. január 1-tÅ‘l a belföldön letelepedett viszonteladó akkor is
alkalmazhat árrés szerinti adózást, ha a műalkotást egy viszonteladónak
nem minÅ‘sülÅ‘ adóalanytól szerzi be közvetlenül. Ennek feltétele,
hogy az érintett műalkotás, gyűjteménydarab, vagy régiség
viszonteladó részére történÅ‘ értékesítésére vagy viszonteladó általi
importjára a normál adómérték legyen alkalmazandó.
1.7. Áfakulcs-változások
2024. január 1-jétÅ‘l a hetenként legalább négyszer megjelenÅ‘ kiadványok
(napilapok) áfakulcsa a korábbi 5%-ról 0%-ra csökken.
A változások értelmében a műalkotások importja pedig 5%-os körbe
kerül.
Pontosításra került a Vtsz. besorolás a kedvezményes, 5%-os
áfakulcs hatálya alá tartozó speciális gyógyászati célra szánt tápszerek
(élelmiszerek), valamint anyatej-helyettesítÅ‘ és anyatejkiegészítÅ‘
tápszerek (élelmiszerek) tekintetében.
Azok az Élelmiszerkönyv szerinti desszert jellegű tejtermékek,
amelyek korábban 27%-os kulcs alá tartoztak (Vtsz. 1806 és 2106
alattiak), 2024. január 1-jétÅ‘l 18%-os áfakulcs alá kerülnek – például
a túrórudi.
1.8. Ingatlan ELEKAFA
Évközi változásként már 2023 nyarán érvénybe lépett változás,
hogy ingatlan beszerzése kapcsán felszámított áfát továbbra sem
lehet külföldi áfa-visszatérítési kérelemben érvényesíteni, kivéve,
ha a szóban forgó ingatlant a Közösség más tagállamában letelepedett
adóalany szerzi be.
1.9. Számla-kibocsátás – „észszerű idÅ‘”
Változik a számla kibocsátására vonatkozó szabályozásban az „észszerű
idÅ‘”-re vonatkozó rész. A módosított elÅ‘írás szerint észszerű
idő:
a) olyan EU-s szolgáltatásnyújtás esetén, amelynél a szolgáltatást
igénybe vevÅ‘ fizeti (a saját tagállamában) az áfát, a teljesítés
hónapját követÅ‘ hó 15. napjáig (ez eddig is így volt);
b) az ezen kívüli esetekben akkor, ha a teljesítésig, illetve a teljesítés
napján, elÅ‘leg fizetése esetén a fizetendÅ‘ adó megállapításáig
megtérítik az ellenértéket, haladéktalanul (ez eddig
más volt, most már nem csak készpénzfizetésre vagy készpénz-
helyettesítÅ‘vel történÅ‘ kiegyenlítésre vonatkozik az
azonnali számlakiállítási szabály, hanem például az azonnali
átutalásra is);
c) az elÅ‘bbiekben nem említett egyéb esetben 8 napon belül kell
a számlát kibocsátani (ez nem változott).

2. Jövedéki adó
A jövedéki adó átlagosan 23-29%-kal emelkedik, emellett a
termékdíjraktár engedélye 2024.01.01-tÅ‘l határozatlan idÅ‘re szól
(eddig max. 5 évig volt érvényes).
Az átlagos 23-29%-os emelkedés a jövedéki adóról szóló törvény
110. § (1) bekezdés a) – h) pontjai értelmében
•• a benzin jövedéki adója 32.550,- Ft/ezer liter összeggel emelkedik,
vagyis ha a kÅ‘olaj hordónkénti világpiaci ára 50 USD
felett van, akkor 152.550,- Ft/ezer liter, ha pedig nem haladja
meg az 50 USD-t, akkor 157.550,- Ft/ezer liter;
•• a petróleum jövedéki adója ugyanekkora összegre emelkedik:
50 USD/hordó feletti világpiaci árnál 152.550,- Ft/ezer liter,
max. 50 USD/hordó esetén pedig 157.550,- Ft/ezer liter;
•• ugyanilyen mértékben emelkedik a gázolaj jövedéki adója is:
50 USD/hordó kÅ‘olaj világpiaci ár felett 142.900,- Ft/ezer liter,
alatta pedig 152.900,- Ft/ezer liter.
2.1. Adófelfüggesztési eljárás
A módosítás értelmében jövedéki terméket az Európai Unió területén
adófelfüggesztési eljárás keretében szállíthat – ideértve azt az
esetet is, ha a terméket harmadik országon keresztül szállítják – az
adóraktár engedélyese adóraktárból vagy bejegyzett feladó az importálás
helyérÅ‘l a kilépési vámhivatalnak minÅ‘sülÅ‘ árutovábbítási
műveletet indító vámhivatalba is, ha a jövedéki terméket a vámjogszabályok
szerinti kivitelre átengedést követÅ‘en külsÅ‘ árutovábbítási
eljárás alá vonják.
Rögzítésre került az is, hogy az adófelfüggesztési eljárás keretében
végzett szállítás akkor fejezÅ‘dik be, amikor a címzett átveszi a
jövedéki terméket, amikor a jövedéki termék elhagyja az Európai
Unió területét, vagy amikor külsÅ‘ árutovábbítási eljárás alá vonják.
2.2. Kereskedelmi célú szállítás
Kereskedelmi célú szállításnak minÅ‘sül a belföldrÅ‘l, a belföldi feladótól
a másik tagállamon keresztül, a belföldi címzett részére végzett
szállítás. Ebben az esetben
a) a feladó az e-EKO-n megadja a szállítási útvonalat,
b) az adóhatóság pedig az e-EKO-t megküldi a címzettnek.
2.3. Zárjegyköteles jövedéki termék utáni adóvisszaigénylés
A jogszabályváltozás értelmében a zárjegyköteles jövedéki termék
utáni adó-visszaigénylés feltétele, hogy a jogosult a zárjegyet a zárjegyköteles
jövedéki termékrÅ‘l az adóhatóság képviselÅ‘jének jelenlétében
eltávolítsa és megsemmisítse vagy felülragasztással, illetve
az azzal egy tekintet alá esÅ‘, a végrehajtási rendeletben meghatározott
egyéb megoldással érvénytelenítse.
2.4. Közlekedéshez kapcsolódó adó-visszaigénylés
Kereskedelmi gázolaj után visszaigényelhetÅ‘ jövedéki adó mértéke
változik, mégpedig ha a kÅ‘olaj hordónkénti világpiaci ára (Brent) a
vizsgált idÅ‘szakban
•• nem haladja meg az 50 USD értéket, akkor literenként 20 forint
(korábban 13,5 forint) jövedéki adómértéket kell alkalmazni,
•• ha meghaladja az 50 USD értéket, akkor literenként 10 forint
(korábban 3,5 forint) jövedéki adómérték érvényes.
Emelkedett a mezÅ‘gazdasági termelÅ‘k jövedéki adó visszatérítése
is, mégpedig a hektáronkénti 97 liter gázolaj megfizetett adójából
50 USD/hordó kÅ‘olajár felett 86%, alatta 87% visszatérítésére
jogosultak (az eddigi 82, illetve 83,5% helyett).