2024. október 11., péntek
Brigitta, Gitta napja


Az egyszerűsített foglalkoztatás

minositettkonyvelok.hu

összefoglalás az egyszerűsített foglalkoztatásról

A munkaerÅ‘ idÅ‘leges növelésére az egyszerűsített foglalkoztatás kínál megfelelÅ‘ alternatívát. Az egyszerűsített foglalkoztatás egy ún. atipikus foglakoztatási forma, amely rendszerint rövid ideig tart. Bármilyen tevékenységi kör esetén alkalmazható, e téren nincs megkötés, azonban csak meghatározott keretek között foglalkoztathatók így a munkavállalók.

 

Egyszerűsített foglalkoztatás keretében ad hoc jelleggel, az év bármely szakaszában, annak bármely idÅ‘pontjában igénybe vehetÅ‘k munkavállalók. Az egyszerűsített foglalkoztatás nagyon rugalmas (gyakorlatilag bármikor bejelenthetÅ‘ a munkavállaló) és nagyon minimális adminisztrációt igényel.

 

Egyszerűsített foglalkoztatással történÅ‘ alkalmazás esetén szabadon kipróbálható több munkavállaló egyazon munkakörre anélkül, hogy bármilyen elkötelezÅ‘dés születne. Ezen foglalkoztatási forma esetén a munkavállaló nem jogosult táppénzre, betegszabadságra, szülési szabadságra vagy fizetés nélküli szabadságra.

 

Bizonyos esetekben nem létesíthetÅ‘ egyszerűsített munkaviszony, ilyen pl. a harmadik országbeli állampolgárok (Å‘k ilyen formában csak mezÅ‘gazdasági idénymunkára foglalkoztathatók, amennyiben rendelkeznek adóazonosító jellel és TAJ-számmal). Nem alkalmazható egyszerűsített foglalkoztatás közterületfelügyelet, polgármesteri hivatal, önkormányzatok és költségvetési szervek feladatainak ellátására.

 

Az egyszerűsített foglalkoztatás általánosságban két típusba sorolható:

  1. idénymunka, szezonális munka – a vállalkozás tevékenységétÅ‘l függÅ‘en a munka nagy része az év egy bizonyos idÅ‘szakában történik (pl. mezÅ‘gazdasági vagy turisztikai idénymunka). Egy naptári évben maximum 120 napra alkalmazható egy munkavállaló, az idÅ‘tartam nem haladható meg.
  2. alkalmi munka – egy adott cégnél meghatározott idÅ‘re szóló, alkalmi jelleggel végzett munkaviszony. Ez esetben ügyelni kell arra, hogy egymást követÅ‘en legfeljebb 5, egy hónapon belül maximum 15 és egy naptári éven belül 90 nap áll rendelkezésre egy munkáltató cég számára, hogy egyszerűsített foglalkoztatásban alkalmazzon egy adott munkavállalót.

 

Az alkalmi munkának a fenti idÅ‘keret mellett létszámkerete is van, mégpedig az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (Efo tv.) szerint az egy naptári napra meghatározott foglalkoztatható személyek létszáma:

  1. fÅ‘állású munkavállalót nem foglalkoztató munkáltató esetén 1 fÅ‘,
  2. 1 – 5 fÅ‘t foglalkoztató munkáltató esetén 2 fÅ‘,
  3. 6 – 20 fÅ‘t foglalkoztató munkáltató esetén 4 fÅ‘,
  4. 20 fÅ‘nél több munkavállaló foglalkoztatása esetén pedig az adott létszám 20 %-a.

 

Abban az esetben, ha a munkáltató a megszabott idÅ‘- és létszámkeretet túllépi, és ez a jogsértés kiderül, akkor 8 napon belül a túllépés napjától számítva munkaviszonyba kell helyezni az alkalmi munkavállalót, és ezen jogviszonynak megfelelÅ‘en kell a továbbiakban fizetnie az adó- és közterheket.

 

Egyszerűsített foglalkoztatás létrehozása egyszerűen kivitelezhetÅ‘. A munkaviszony a munkáltató általi kötelezÅ‘ bejelentéssel (a felek szóbeli megállapodása alapján) jön létre, nem szükséges munkaszerzÅ‘dést kötni, azonban speciális munkák esetén érdemes lehet. LehetÅ‘ség van egy, az Efo tv. mellékletében található sablonszerű egyszerűsített munkaszerzÅ‘dés kitöltésére, amely papíron is bizonyítja a munkaviszonyt, ezzel elkerülhetÅ‘k a késÅ‘bbi esetleges félreértések. Ezen kívül óriási elÅ‘nye, hogy ennek alkalmazása esetén a munkáltatónak nem kell a munka- és pihenÅ‘idÅ‘t nyilvántartania, valamint a kifizetett munkabér elszámolásáról nem kell a tárgyhónapot követÅ‘ hónap 10. napjáig írásbeli tájékoztatást kiadni.

 

A minta-munkaszerzÅ‘dés az alábbi linken tölthetÅ‘ le:

https://nav.gov.hu/nyomtatvanyok/letoltesek_egyeb/adatlap/egyszerusitett_munkaszerzodes

Az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentésének feltétele a munkáltató ügyfélkapus regisztrációjának megléte. A bejelentés történhet:

  • telefonon az országos ügyfélszolgálati elérhetÅ‘ségen, a 185-ös telefonszámon,
  • okostelefonról vagy tabletrÅ‘l az ügyfélkapun keresztül,
  • elektronikus formában a NAV eBEV oldalán vagy az új NAV ÜPO-n keresztül (’T1042E nyomtatvány kitöltésével).

 

Nincs lehetÅ‘ség személyesen, papíron vagy postai úton a bejelentés megtételére.

 

További feltétel, hogy a munkáltatónak nem lehet 300.000,- Ft-ot meghaladó összegű adótartozása a közteher, a szocho, a rehabilitációs hozzájárulás és a levont szja adónemek összevont egyenlegében.

 

A bejelentés során a következÅ‘ adatok megadása szükséges:

  • munkavállaló neve,
  • munkavállaló TAJ száma és adóazonosító jele,
  • munkáltató adószáma,
  • munkaviszony kezdete és a munkaviszony napjainak száma,
  • egyszerűsített foglalkoztatás formája (alkalmi munka, mezÅ‘gazdasági / turisztikai idénymunka, filmipari statiszta).

 

Az egyszerűsített foglalkoztatást a munkáltató legkésÅ‘bb közvetlenül a munka megkezdése elÅ‘tt köteles bejelenteni. Bejelentés módosítására, visszavonására egy napon történÅ‘ bejelentés és munkakezdés esetén a bejelentést követÅ‘ 2 órán belül, ha pedig a bejelentés a munkakezdés napját megelÅ‘zÅ‘en történt, akkor a munkaviszony tárgynapján reggel 9 óráig lehetséges.