Az szja-törvény alkalmazásában hivatali, üzleti utazásnak minõsül

  • a magánszemély jövedelmének megszerzése érdekében, a kifizetõ tevékenységével összefüggõ feladat ellátása érdekében szükséges utazás - munkahelyre, a székhelyre vagy a telephelyre a lakóhelyrõl történõ bejárás kivételével -, ideértve különösen a kiküldetés (kirendelés) miatt szükséges utazást is, továbbá

  • az országgyûlési képviselõ, a polgármester, az önkormányzati képviselõ e tisztségével összefüggõ feladata ellátása érdekében szükséges utazás (a lakóhelytõl való távollét).

A gépjármûvek üzemeltetésével kapcsolatos költségek üzemanyagköltségbõl és fenntartási, javítási, felújítási költségekbõl állnak, így például nem része az üzemeltetési költségeknek az úthasználat díja, a garázsbérleti díj, a parkolás díja.

Az üzemanyag-felhasználás költségét az útnyilvántartásban szereplõ üzleti (hivatalos) célból megtett kilométerek alapján a kormányrendeletben meghatározott fogyasztási normák figyelembevételével lehet elszámolni. A kormányrendelet egyrészt gépkocsitípusonként, másrészt a gépkocsi lökettérfogata szerint határozza meg a fogyasztási normát. A magánszemély választhat a kétféle fogyasztási norma közül. Egy negyedéven belül azonban vagy az egyik, vagy a másik mértéket lehet alkalmazni, a kétféle fogyasztási normát vegyesen nem.

Az üzemanyag áraként vagy az APEH által közzétett ár, vagy a számlák szerinti üzemanyagár vehetõ figyelembe a költségelszámolás során azzal, hogy negyedéven belül ebben az esetben is csak egyféle módszer alkalmazható.

A magánszemélynek a saját tulajdonú gépjármû tulajdonjogát - az szja-törvény bizonylatmegõrzésre vonatkozó szabályainak betartásával - a kötelezõ gépjármû felelõsségbiztosítás befizetését igazoló szelvénnyel kell igazolnia, amelyet az adó megállapításához való jog elévüléséig meg kell õrizni.

I. Kifizetõ érdekében használt jármûvek

I.1. A magánszemély saját tulajdonában lévõ jármûvek

A magánszemély a saját tulajdonában lévõ személygépkocsi hivatalos (üzleti) célú használatáért alapvetõen kétféle formában kaphat költségtérítést.

a) A költségtérítés egyik módja az, amikor útnyilvántartás alapján a ténylegesen megtett utak figyelembevételével, vagy átalány alapján részesül költségtérítésben a magánszemély. Erre legtöbbször akkor kerül sor, amikor a saját személygépkocsiját rendszeresen használja hivatalos célra.

A költségtérítés címén kapott összeg ekkor adóköteles bevételnek számít, amellyel szemben a felmerült költségek az üzleti (hivatali) utakra (futásteljesítmény) elszámolhatók.
A bevétellel szemben a költségek elszámolása – a magánszemély választásától függõen – kétféle módszerrel történhet.

Az egyik módszer szerint

  • üzemanyagköltség címén a kormányrendeletben meghatározott fogyasztási norma szerinti üzemanyag-mennyiség és az APEH által közzétett ár szorzataként meghatározott összeg, vagy a számlával (számlákkal) igazolt üzemanyag-vásárlás vehetõ figyelembe azzal, hogy a számla alapján figyelembe vett üzemanyag-mennyiség nem lehet több mint az üzemi használatra az üzemanyag-fogyasztási normával számított mennyiség, továbbá

  • a számlával (bizonylattal) igazolt fenntartási, javítási és felújítási költségek számolhatók el a hivatali célú használat arányában.

Az üzemanyagköltség elszámolásánál nem alkalmazhatja az APEH által közzétett üzemanyagárat az a magánszemély, aki az üzemanyag forgalmi adóját az áfatörvény szabályai szerint levonja. Ilyenkor az üzemanyagköltség elszámolása – az áfa levonása után – kizárólag tételesen, számlák alapján történhet.

Mivel a költségtérítéssel szemben csak a hivatalos célú használatra jutó költségeket lehet érvényesíteni, a helyes arány megállapítása céljából a hivatalos utakról útnyilvántartást kell vezetni. (Az útnyilvántartást egyébként a jármûvekkel kapcsolatos költségelszámolás alapbizonylatának kell tekinteni.)

Az útnyilvántartásban fel kell tüntetni a gépjármû típusát, forgalmi rendszámát, az üzemanyagnormát és mindazokat az adatokat, amelyek a költségelszámoláshoz szükségesek, így többek között a kilométeróra állását az év elsõ és utolsó napján és a hivatali, üzleti célból megtett kilométereket.

A költségelszámolás másik módszere lényegesen egyszerûbb. Ekkor az elõzõekben már ismertetett üzemanyagköltség mellett a számlák, bizonylatok alapján elszámolt egyéb jármûhasználattal összefüggõ költségek helyett a kilométerenkénti 9 forint általános személygépkocsi-normaköltség vehetõ figyelembe.

A magánszemély választhat a kétféle módszer között, választása azonban egész évre és valamennyi általa használt személygépjármûre vonatkozik. Abban az esetben, ha a magánszemély a saját tulajdonban lévõ személygépkocsi hivatali (üzleti) célú használatára tekintettel útnyilvántartás alapján költséget számol el, akkor számolnia kell azzal is, hogy a költségelszámolás miatt cégautóadó fizetésére kötelezett. A cégautóadó fizetésével kapcsolatos tudnivalók a 31. számú tájékoztató füzetbõl ismerhetõk meg.

b) A magánszemély saját személygépjármûvének hivatali célú használatáért a kifizetõtõl kiküldetési rendelvény alapján is kaphat költségtérítést. Az szja törvény kötelezõen elõírja a kiküldetési rendelvény tartalmi követelményeit.

Eszerint a kiküldetési rendelvény a kifizetõ által két példányban kiállított bizonylat, amely tartalmazza a magánszemély nevét, adóazonosító jelét, a gépjármû gyártmányának, típusának megnevezését, forgalmi rendszámát, a hivatali, üzleti utazás(ok) célját, idõtartamát, útvonalát, a futásteljesítményt, az utazás költségtérítését, az élelmezési költségtérítést, valamint ezen költségtérítés(ek) kiszámításához szükséges adatokat (üzemanyag-fogyasztási norma, üzemanyagár stb.).

A kiküldetési rendelvény eredeti példányát a kifizetõnek, másolatát a magánszemélynek a bizonylatmegõrzésre vonatkozó rendelkezések betartásával kell megõriznie.

A kiküldetési rendelvénnyel kapcsolatban fontos hangsúlyozni, hogy 2009. január 1-jétõl nem csak a munkaviszonyra tekintettel állítható ki kiküldetési rendelvény, hanem más jogviszonyok (pl. megbízás, tagi, vezetõ tisztségviselõi, választott tisztségviselõi jogviszony, stb.) alapján is. Amennyiben a térítés mértéke nem több a jogszabály szerint igazolás nélkül elszámolható mértéknél [ez a mérték a hivatalos célra megtett kilométerekre a kormányrendeletben meghatározott üzemanyag-fogyasztási norma alapján az APEH által közzétett üzemanyagárral számított üzemanyagköltség és a kilométerenkénti 9 forint (általános személygépkocsi-normaköltség)], akkor azt nem kell bevételként figyelembe vennie a magánszemélynek.

Ez azt is jelenti a gyakorlatban, ha a magánszemélynek más jogviszonya miatt további hivatali, üzleti útja van (pl. egyéni vállalkozó), akkor a bevételnek nem számító költségtérítéssel érintett utakat magáncélúnak kell tekinteni, a többi tevékenységével összefüggõ üzleti célból megtett utak tekintetében választhat, hogy az üzemanyagköltség elszámolása mellett a kilométerenkénti 9 forintot alkalmazza, vagy a számlák alapján az üzleti célból megtett utak arányában számolja el azokat.

Abban az esetben, ha a kifizetõ a kiküldetési rendelvény alapján a jogszabályban meghatározott mértéket meghaladó térítést fizet, akkor a teljes összeg adóköteles bevételnek minõsül.
A költségelszámolást illetõen ekkor a magánszemélynek választási lehetõsége van. Vagy az igazolás nélkül elszámolható összeget veszi figyelembe költségként, és a térítés fennmaradó része után fizet az adott jogviszonyra tekintettel adót, vagy a felmerült költségeket a hivatali célból megtett utakra a hivatali és a magáncélból megtett utak arányában számolja el igazolás (számla, más bizonylatok) alapján.
Ez utóbbi választás azt is jelenti a gyakorlatban, hogy a költségelszámolásra tekintettel - a személygépkocsi tulajdonosának, illetve akkor is, ha annak pénzügyi lízingbevevõje a magánszemély - cégautóadót kell fizetni.

c) Amennyiben a magánszemély saját tulajdonú tehergépjármûvét használja a kifizetõ érdekében, akkor költségei megtéríthetõk útnyilvántartás vagy kiküldetési rendelvény alapján. Lényeges különbség azonban, hogy a 9 forint személygépkocsi-normaköltség, illetve a kiküldetési rendelvény alapján igazolás nélkül elszámolható költségek szabálya tehergépjármûvek esetében nem alkalmazható.

I.2. Nem saját tulajdonban lévõ jármûvek

a) Abban az esetben, ha a magánszemély nem a saját tulajdonában lévõ, kizárólag üzemi célt szolgáló jármûvet használ hivatali, üzleti célra, akkor elszámolható

  • az igazolt bérleti, vagy lízingdíj (ez alól kivétel a személygépkocsi bérleti vagy lízingdíja);

  • az útnyilvántartás alapján a norma szerinti üzemanyag mennyiség figyelembevételével számla alapján, vagy az APEH által közzétett üzemanyagár alapulvételével megállapított üzemanyagköltség;

  • számla szerinti egyéb költség, amennyiben az a szerzõdés alapján a magánszemélyt terheli.

b) Nem saját tulajdonban lévõ személygépkocsi hivatali, üzleti célú használata esetén a személygépkocsi bérleti vagy lízing díja címén a költségként figyelembe vehetõ összeg több személygépkocsi esetén sem haladhatja meg a bevétel 1 százalékát, egyébként ilyen címen a magánszemély költséget nem számolhat el.

A nem saját tulajdonú személygépkocsi üzemi célú használata esetén útnyilvántartás alapján elszámolható az üzemi használat arányában

  • a norma szerinti üzemanyag mennyiség figyelembevételével számla alapján, vagy az APEH által közzétett üzemanyagár alapulvételével megállapított üzemanyagköltség, valamint

  • a számla szerinti egyéb költség, amennyiben az a szerzõdés alapján a magánszemélyt terheli.

Emlékeztetõül azt is fontos megjegyezni, amennyiben a személygépkocsi nem saját tulajdonban van, akkor a hivatali, üzleti célú használatra tekintettel a kiküldetési rendelvényhez kapcsolódó kedvezõ szabály nem alkalmazható.

II. Munkába járás

Abban az esetben, ha a magánszemély más helységben lakik, mint ahol a munkaszerzõdés szerint a munkavégzésének a helye van, akkor a munkáltató a munkavállaló munkába járásával kapcsolatos költségeit megtérítheti, illetve bizonyos esetekben köteles azt megtéríteni. Nem tartozik az adóalapba – azaz gyakorlatilag adómentesen adható – a költségtérítés, ha annak összege nem haladja meg a munkában töltött napokra a munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért oda-vissza távolság figyelembevételével kilométerenként a 9 forintot. Ez az összeg nem tévesztendõ össze az általános személygépkocsi normaköltséggel, mivel a munkába járás költségtérítése mellett további költségek (például a benzinköltség) nem számolhatóak el. Ez egyben azt jelenti, hogy a költségtérítés kilométerenként 9 forintot meghaladó része a magánszemély munkaviszonyból származó jövedelmének minõsül.

A munkáltató a kilométerenkénti 9 forint költségtérítést abban az esetben köteles biztosítani, ha 9 78/1993 (V.12) kormányrendelet 2. § a) pont

  • a munkavállaló állandó vagy ideiglenes lakóhelye és munkahelye között nem közlekedik tömegközlekedési eszköz;

  • a munkavállaló munkarendje miatt tömegközlekedési eszközt nem vagy csak hosszú várakozással tudna igénybe venni;

  • a munkavállaló mozgáskorlátozottsága miatt nem képes tömegközlekedési eszközzel közlekedni.

E térítés annak is adható, akinek nincs saját tulajdonban lévõ személygépkocsija. A mozgáskorlátozott munkavállaló esetén a munkába járásra tekintettel akkor is fizethetõ a kilométerenkénti 9 forint költségtérítés, ha a munkába járás a közigazgatási határon belülrõl történik. Ha a magánszemély munkába járásra tekintettel kap költségtérítést, akkor emiatt nem fizet cégautóadót

III. Az önálló tevékenységet folytatók – ide nem értve az egyéni vállalkozókat – jármûveivel kapcsolatos költségek elszámolása

Az önálló tevékenységet folytató magánszemélyek a bevétel megszerzése érdekében felmerült és e tevékenységükhöz használt jármû üzemeltetésével kapcsolatos költségeiket útnyilvántartás vezetése mellett a hivatali, üzleti célból megtett utakra számolhatják el. A költségeiket a I. pontban foglaltak szerint számolhatják el. Amennyiben az önálló tevékenységet végzõ magánszemély a személygépkocsi használatával kapcsolatban kiküldetési rendelvény alapján kap költségtérítést, akkor arra a I.1.b) pontban foglaltak az irányadók. A költségelszámolás okán a saját tulajdonban lévõ, vagy a magánszemély által pénzügyi lízingbe vett személygépkocsi esetében felmerül a cégautóadó fizetési kötelezettség is. Az ide vonatkozó részletes tudnivalók a 31. számú tájékoztató füzetbõl ismerhetõk meg.

Mezõgazdasági õstermelõkre vonatkozó további szabályok

Mezõgazdasági õstermelõk esetében a kizárólag üzleti célt szolgáló jármûvek beszerzési ára értékcsökkenési leírás keretében számolható el az szja-törvény 11. számú mellékletében foglaltak szerint azzal, hogy a személygépkocsi a mezõgazdasági õstermelõk esetében sem tekinthetõ kizárólag üzleti célt szolgáló jármûnek.

A jármûvek után - a személygépkocsi kivételével - értékcsökkenési leírást csak a kormányrendeletben meghatározott regisztrált mezõgazdasági termelõ, valamint a mezõgazdasági õstermelõ jogosult elszámolni. A termõföldrõl szóló törvény szerint az adóév utolsó napján családi gazdálkodónak minõsülõ magánszemély és a családi gazdaságban nem foglalkoztatottként közremûködõ családtagja a családi gazdaság részét képezõ, vagy ahhoz tartozó személygépkocsinak nem minõsülõ jármûnek az üzembe helyezés idõpontjára megállapított beruházási költségét - választása szerint - az üzembe helyezés adóévében jogosult egyösszegben költségként elszámolni. Személygépkocsinak nem minõsülõ jármûvek esetében élhet a beszerzési ár egyösszegû elszámolásával az az õstermelõ is, aki a tevékenységet jogszabályban megjelölt hátrányos helyzetû térségben folytatja.

Az önálló tevékenységet folytató magánszemélyek közül speciális szabály vonatkozik a mezõgazdasági õstermelõre, aki útnyilvántartás vezetése helyett - függetlenül az üzemeltetett személygépkocsik számától - havi 500 kilométer utat számolhat el saját tulajdonú személygépkocsi üzleti célú használata címén. Ezt a költség-elszámolási módot csak a teljes adóévre - illetõleg az adóéven belül a tevékenység teljes idõtartamára - lehet alkalmazni. Amennyiben az õstermelõ ezt a módszert választja, akkor az üzemanyagköltség a norma szerinti üzemanyag-mennyiség és az APEH által közzétett ár alapulvételével, a fenntartási költségek pedig kizárólag a kilométerenkénti 9 forint általános személygépkocsi-normaköltség alkalmazásával számolhatók el. A költség elszámolásának a napja az év mindazon hónapjának elsõ napja, amelyre vonatkozóan a mezõgazdasági õstermelõ 500 kilométer átalányt számolt el.

Azokra a hónapokra vonatkozóan, amikor e címen költséget számol el, cégautóadót is kell fizetnie.

IV. Egyéni vállalkozók jármûveivel kapcsolatos költségek elszámolása

Egyéni vállalkozók esetében is a részletes útnyilvántartás szolgál a költségelszámolás alapjául azzal, hogy abba csak a hivatali célból megtett utakat lehet beírni.

Költség kizárólag az egyéni vállalkozói tevékenységgel összefüggõ üzleti célból megtett utak alapulvételével számolható el. Amennyiben az egyéni vállalkozó bevételnek nem számító költségtérítést kapott kiküldetési rendelvénnyel más jogviszonya alapján, akkor az útnyilvántartásába a kiküldetési rendelvénnyel megtett utakat nem kell beírnia, és ha a fenntartási költségeit a hivatali és az üzleti célból megtett utak arányában kívánja elszámolni, akkor a rendelvénnyel megtett útszakaszt a magáncélból megtett utaknál kell figyelembe vennie az arányosításnál.

A kizárólag üzleti célt szolgáló jármûvek esetében - a személygépkocsi kivételével - az szja-törvény 11. sz. mellékletének II. pontjában foglalt rendelkezés alkalmazható a beszerzési ár költségek közötti elszámolására.

A személygépkocsi-bérbeadó vagy személyszállító tevékenységet folytató egyéni vállalkozónál a tevékenység tárgyát, illetve eszközét képezõ személygépkocsi kizárólag üzleti célt szolgáló tárgyi eszköznek minõsül 2009. február elsejétõl, ha az egyéni vállalkozó azt más célra részben sem használja, és üzleti nyilvántartásai ezt egyértelmûen alátámasztják. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az e tevékenységekhez használt személygépkocsi beszerzési ára értékcsökkenési leírás keretében elszámolható. Minden más esetben a személygépkocsi beszerzési árának maradéktalan elszámolására nincs mód, az üzembe helyezés idõpontjában érvényesíthetõ a bevétel 1 százalékáig egy személygépkocsi beszerzési árának a 10 százaléka átalányamortizáció címén.

Személygépkocsi bérleti vagy lízing díja címén a költségként figyelembe vehetõ összeg több személygépkocsi esetén sem haladhatja meg a bevétel 1 százalékát, de kivételt képeznek ez alól a személygépkocsi-bérbeadást vagy személyszállító tevékenységet szolgáló személygépkocsik, amelyek esetében a bérleti díj, illetõleg a vonatkozó rendelkezés szerint a lízing díja elszámolható.

Ettõl függetlenül a bevételt csökkentõ kedvezményeknél, a kisvállalkozói kedvezmények között vállalkozási tevékenységet közvetlenül szolgáló, kizárólag üzemi célú tárgyi eszköznek minõsül a korábban még használatba nem vett személygépkocsi is,

1. feltéve, hogy a kisvállalkozói kedvezmény érvényesítése esetén az egyéni vállalkozó az adott személygépkocsi után az érvényesítést követõ négy adóévben - legfeljebb azonban a szja-törvény 49/B. § (14) bekezdés a), d) és e) pontjában szabályozott esetek bármelyikének bekövetkeztéig -, cégautóadót fizet,

2. ha a személygépkocsi-bérbeadó vagy személyszállító tevékenységet folytató egyéni vállalkozó tevékenységének tárgyát, illetve eszközét képezi, azt más célra részben sem használja, és ezt üzleti nyilvántartásai egyértelmûen alátámasztják (vagyis emiatt nem kell cégautóadót fizetnie, de ha költséget számol el a bevételével szemben, akkor már kell).

Az egyéni vállalkozónak is lehetõsége van arra, hogy útnyilvántartás vezetése helyett - saját tulajdonú személygépkocsi használata címén, függetlenül az üzemeltetett személygépkocsik számától - havi 500 kilométernek megfelelõ költséget számoljon el a személygépkocsi üzemi célú használata miatt. Ezt az elszámolási módszert is csak a teljes adóévre - illetõleg az adóéven belül a tevékenység teljes idõtartamára - lehet alkalmazni.

Amennyiben az egyéni vállalkozó ezt a módszert választja, akkor az üzemanyagköltség a norma szerinti üzemanyag-mennyiség figyelembevételével APEH által közzétett ár alapulvételével, a fenntartási költségek pedig kizárólag a kilométerenkénti 9 forint általános személygépkocsi-normaköltség alkalmazásával számolhatók el. A költség elszámolásának a napja ebben az esetben is az év mindazon hónapjának elsõ napja, amelyre vonatkozóan az egyéni vállalkozó 500 kilométer átalányt számolt el. Azokra a hónapokra vonatkozóan, amikor az egyéni vállalkozó e címen költséget számol el, cégautóadót is kell fizetnie.

2009. januárban alkalmazandó szabályok

A 2009. február 1-jei hatálybalépésre tekintettel 2009. évben január hónapra még a „régi” szabályokat kell alkalmazni, vagyis az szja-törvény szerinti cégautóadó megfizetésével a magáncélú használat miatt felmerült költség is elszámolható azzal, ha az egyéni vállalkozó nem alkalmazza az általános személygépkocsi-normaköltséget (9 forint kilométerenként), akkor pl. 20 százalék értékcsökkenés egy tizenketted része is elszámolható.

V. Autópálya-matrica

Az autópálya-matrica vásárlására fordított kiadásból a magánszemély saját (vagy bérelt) személygépkocsijának hivatali, üzleti használata esetén a matrica érvényességi idõszakában - útnyilvántartással alátámasztott tételes kimutatás alapján, a díjköteles útszakaszon hivatali, üzleti célból megtett utakra - számolhat el költséget.

A kifizetõ, külföldi székhelyû jogi személy, egyéb szervezet által biztosított személygépkocsi magáncélú használata, továbbá azzal összefüggésben az úthasználatra jogosító bérlet, jegy juttatása az szja-törvény szerint adómentes természetbeni juttatásnak minõsül.

Amennyiben a magánszemély a saját gépkocsiját használja hivatali, üzleti célra és a kifizetõ autópálya-matricát, jegyet úgy juttat a magánszemélynek, hogy azt meg is veszi, akkor emiatt nem keletkezik sem a juttatónak, sem a juttatásban részesülõnek adófizetési kötelezettsége még akkor sem, ha saját célra is használja azt a magánszemély.

VI. Társaságok tulajdonában lévõ jármûvek

A társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény hatálya alá tartozó adózó a jármûvek bekerülési értékét (beszerzési árát) a tárgyi eszközökre vonatkozó általános szabályok szerint számolhatja el. Ebbõl következik a számviteli elszámolásra és a társasági adóalap meghatározására egyaránt érvényes fõszabály, hogy ezen eszközök bekerülési értékét értékcsökkenési leírás útján kell figyelembe venni.

A Tao. törvény alanya a tulajdonában lévõ gépjármûve(i) beszerzési, fenntartási, karbantartási, javítási, valamint üzemanyag-költségeit a számviteli törvény elõírásának megfelelõen kizárólag szabályszerûen kiállított számlák alapján érvényesítheti. Az ilyen módon dokumentált költségeket a Tao. törvény az adóalapnál is elismeri.